Dela sidan:

Barbara Davidson har arbetat som krigsfotograf och skildrat gängkrigen i Los Angeles genom fotojournalistik. Bakom idén till den nya utställningen står Volvo Cars reklambyrå Forsman & Bodenfors. 

I fotografierna skildrar hon ögonblicksbilder från Köpenhamn, med hjälp av de inbyggda säkerhetskamerorna i nya Volvo XC90. Ett bilmärke som fotografen har en speciell relation till.

"Jag har en högst personlig koppling till Volvo Cars. I tonåren var jag med om en mycket allvarlig trafikolycka där min bil voltade. Något som under normala omständigheter förmodligen skulle ha inneburit slutet för mig. Efteråt fick jag berättat för mig att jag överlevde på grund av bilen jag körde – en Volvo.", säger Barbara Davidson i kampanjfilmen för utställningen. 


Bilderna har kopplas till Volvos säkerhetsvision "Vision 2020" som innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil. Barbara Davidsons fotokonst premiärvisades i London i tisdagsoch utställningen kommer att turnera runt i fler länder under 2017. 



Dela sidan: