Dela sidan:

Enligt statistik från eMarketer beräknas Google och Facebook stå för 60 procent av den digitala annonsmarknaden 2017. Ny ber mediehusen, via nätverket The News Media Alliance, om tillstånd att tillsammans få förhandla med it-jättarna. Det rapporterar The Guardian

Nätverket representerar 2000 nyhetsorganisationer i USA och Kanada skrev i en pressrelease under måndagen att publicister tvingas "ge upp sitt innehåll och spela efter deras (Facebook och Googles reds. anm.) regler kring hur nyheter och information visar, prioriteras och kapitaliseras".

"Dessa regler har standardiserat nyhetsutbudet och skapat utrymme för fake news, som sällan kan särskiljas från riktiga nyheter"

Precis som i Norden har amerikanska nyhetsmedier sedan länge brottats med läsarflykten från print och en nedgång i de totala annonsintäkterna i digitaliseringen.

Mediehusen vill nu skydda upphovsrätten, få stöd för sina betalningsmodeller och en större andel av den digitala annonsmarknaden.

David Chavern, som är chef för nätverket, skriver i Wall Street Journal att it-jättarna profiterar på journalisternas arbete. 

"Det enda sättet för publicister att adressera hotet är att gå samman. Om de förhandlar Google och Facebook med samlade krafter och kräver bättre upphovrättsligt skydd, bättre stöd för betalningsmodellerna och en rättvis andel av intäkterna - kan de bygga en hållbar framtid för branschen."

Mediehusen behöver kongressens godkännande om ett undantag i anti-korrupotionslagstiftningen för att få förhandla samlade. Vilket är lite ironiskt i sammanhanget då de attackerar it-jättarnas dupoliska ställning.


Dela sidan: