I samband med höstkollektionen 2017 är det premiär för det svenska klädmärket House of Dagmars nya linje där några retuscherade modeller inte kommer att synas i företagets marknadsföring framöver.

Klädmärket meddelade beslutet i ett pressmeddelande under tisdagen.

"Genom att visa modeller vars utseenden inte har redigerats vill företaget motarbeta osunda ideal och ge självförtroende", skriver House of Dagmar och fortsätter:

"Vill visa variation"

Enligt Kristina Tjäder, creative director för klädvarumärket, vill företaget plan att kunna visa upp fler olika sorters utseenden, för att på så sätt skapa en nya ideal.
Ideal som inte behöver kretsa kring "en kropp utan minsta skavank", säger hon i pressmeddelandet.

– Det är inte realistiskt, i stället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, säger Kristina Tjäder.

Som varumärke drivs House of  Dagmar av syftet att stärka kvinnor.

– Vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten, säger Kristina Tjäder.