Valentin & Byhr har några tuffa år bakom sig. I fjol kommenterade vd:n Magnus Tengby trenden, men reklambyråns färska bokslut för 2016 visar att stålbadet ännu inte är över.

Under 2016 föll omsättningen för Valentin & Byhr reklambyrå till 46 miljoner kronor (65 miljoner kronor 2015). Ett liknande öde får byråintäkten, som föll till 38 (52) miljoner kronor. Rörelseresultatet ser förvisso något ljusare ut och landar på knappt en miljon kronor, en dubblering jämfört med 2015 års rörelseresultat på 409 000 kronor. Men samtidigt har antalet anställda sjunkit från 61 personer till 43.

Den som tittar lite längre tillbaka upptäcker en starkt nedåtgående trend. År 2012 noterade byrån en omsättning på 108 miljoner kronor och rörelseresultatet slutade på 8 miljoner. På bara fem år har alltså omsättningen mer än halverats.

I bokslutet kommenteras raset:

"De sista fem åren har branschen genomgått en stor förvandling med både nya tekniker och nya medier. Branschen har också fått utökad konkurrens från kundsidan då många företag startar egna inhousebyråer. Detta har vi aktivt arbetat med genom omstrukturering till en organisation med anställda spetskompetenser och externa samarbetspartner. Detta är en strategisk satsning som påverkat vårt resultat, men kommer långsiktigt att stärka oss som en ledande aktör i Sverige", skriver bolaget.

För strax över ett år sedan stod det klart att retailbyrån Change bröt sig loss från Valentin & Byhr, som tidigare ägde en tredjedel av bolaget.