Dela sidan:

De nya djuren har namn som kanifant, polleont och flygande regnbågstamarin. Syftet är att sätta fokus på de hot som många djurarter står inför. Djuren är nämligen inte riktiga arter, utan fantasidjur från framtiden.

– De är inspirerade av nutida arter, men har på grund av problem som skogsavverkning, tjuvjakt och klimatförändringar tvingats anpassa sig och utveckla ovanliga egenskaper och utseenden, säger Marie de Colli, zoolärare på Parken Zoo.

Kanifanten skyddar sig genom att snabbt hoppa ner i håligheter i marken och pansarlejonet har utvecklat en hård skimrande sköld för att skydda sig mot tjuvskyttar. Korallpaddan flyttar koraller från hotade rev och polleonterna spelar med sina blomstrande kragar och pollinerande svansar – eftersom bina blir allt färre.

Djuren i augmented reality kan klappas och matas, har egna inhägnader på parken Zoo och kan upplevas på plats med hjälp av smartphone eller platta.

Kampanjen har tagits fram av pr-byrån Wenderfalck och ar-byrån Vobling.

Arbetsgrupp:
Didrik Persson – Leadkreatör Wenderfalck
Jens Jonsson – AD Wenderfalck
Daniela Westmark – Copy Wenderfalck
Anna Hoffman – Produktionsledare och mediespecialist Wenderfalck
Kristin Wester – Kundansvarig och projektledare Wenderfalck
Alexander Hamilton - Projektledare och programmerare Vobling
Jeryc Paragua - Animatör och teknisk artist Vobling
Keith Bacad - 3D-modellerare och animatör Vobling
Matthew Trinidad – Nätverksprogrammerare, Vobling


Dela sidan: