Dela sidan:

Juan-Pablo Roa kommer närmast från tjänsten som vd för Systembolagets dotterbolag IQ-initiativet. Innan dess har han arbetat som sakkunnig hos Regeringen och haft olika roller inom SSU, bland annat som kommunikationsansvarig. Juan-Pablo Roa kommer i sin roll att tillsammans med kommunikationschefen, ännu inte tillsatt, staka ut Socialdemokraternas kommunikationsstrategier inför valet 2018.

– Vi står inför ett av de viktigaste valen på länge och då är det svårt att tacka nej till möjligheten att få vara med och påverka genom en superspännande roll, berättar han för Resumé.

Vad blir kommunikationsnycklarna inför valet 2018?

– Jag tror det handlar mycket om att lyckas få väljarna att knyta an till Socialdemokraternas politik, inte bara intellektuellt utan även emotionellt. Samhället står också inför en rad utmaningar och vi måste vara tydliga i hur vi vill lösa dem.

Facebook har ansetts spela en alltmer avgörande roll i val runtom i världen, hur ser du på möjligheterna med det verktyget?

– Både inför valet 2010 och 2014 sa man att sociala medier hade möjlighet att avgöra, så det i sig är inget nytt. Sociala medier kan hjälpa oss att inte bara prata med utan även lyssna på våra väljare. 


Dela sidan: