Dela sidan:

Så sent som i juni fälldes Calle Schulman av Reklamombudsmannen (RO) för bristande reklammärkning av ett inlägg på sitt Instagram-konto. Nu har medieprofilen KO-anmälts för ett annat inlägg som hyllar Drive Now. Bilden saknar en "sponsrat" eller "reklam"-märkning men Schulman skriver i bildtexten att "Det här är reklam för något bra". Anmälaren hävdar dock att det rör sig om smygreklam.

"Hur många gånger ska du behöva fällas av RO och KO @calleschulman för att du ska förstå att regler för reklammärkning gäller även dig? Du ska börja ditt inlägg med #reklam , #annons eller #samarbete . Hur många gånger ska du behöva sitta och falskgråta i försvar hos RO?" undrar en användare i kommentarsfältet. 

Calle Schulman själv hävdar att det är uppenbart att inlägget är sponsrat. 

"Det finns inga lagar. Man ska fatta att det är reklam när man läser inlägget. Och det är väldigt tydligt ovan. I övrigt är RO hopplöst föråldrat i sin syn" skriver han som svar i en kommentar.

Smygreklam eller ej? Här nedan kan du se inlägget och avgöra vad du tycker själv.





Dela sidan: