Dela sidan:

Under det andra kvartalet i år minskade Procter & Gamble sina digitala reklaminvesteringar med 140 miljoner dollar (drygt 1,1 miljarder kronor). Orsaken var att bolaget inte kände sig trygga med att deras annonser hamnade i "säkra" annonsmiljöer, samt tveksamheter kring hur många som egentligen såg deras budskap.

P&G var ett av alla bolag som valde att pausa sina reklaminvesteringar hos Youtube under våren, sedan det framkommit att deras reklamfilmer visats i anslutning till rasistiskt och hatiskt innehåll. 

I slutet av förra veckan presenterade P&G sin kvartalsrapport som visade att företagets försäljning steg mer än konkurrenternas och analytikernas förväntningar. Den globala omsättningen steg med två procent till 16,2 miljarder dollar. Detta trots att de lade mindre pengar på reklam, skriver Adage.
– Vi ska inte spendera pengar på reklam som ses av en bot och inte en människa. Vi ska inte lägga pengar på annonser som är placerade på opassande ställen. Det är därför ni ser en markant minskning av reklaminvesteringarna, förklarade Procter & Gambles finanschef Jon Moeller i samband med rapporten. 

LÄS MER: Så försvinner annonspengarna ner i ett programmatiskt slukhål

Procter & Gamble har historiskt sett varit det företag som investerat mest pengar i marknadsföring i världen. Men den nuvarande marknadsdirektören Marc Pritchard har som uttalad ambition att kapa allt "slöseri" i den digitala annonsmiljön. Målsättningen är att minska den globala marknadsföringsbudgeten med två miljarder dollar under de kommande fem åren, både vad gäller medieköp och byråarvoden. 
– Vi har tänkt om, och fortsätter att tänka om, kring vår marknadsföringsstrategi, förklarade P&G:s vd David Taylor kryptiskt vid rapportsläppet.



Dela sidan: