Dela sidan:

Sveriges Annonsörer gav Novus i uppdrag att ta reda på svenskarnas inställning till reklam i sociala medier. Det visar sig att drygt hälften (54 procent) inte anser att det är okej att mötas av kommersiella budskap på sociala plattformar. 

En närmare studie visar dock att det skiljer sig år beroende på vilket socialt medium det är frågan om. Mest okej (anser 22 procent av de svarande) är det med reklam på Facebook. Bland 18-29 och 30-49 år svarar 36 respektive 26 procent att det är okej med reklam i mediet.

I botten hittar vi de mer intima meddelandeapparna Messenger och Whatsapp. 
– Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt. Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Frågan:
I vilken av följande sociala medier-plattform skulle du vara okej med att mötas av reklam?

(Flera svar möjliga)
(Några av plattformarna har ej reklam i dagsläget)

Facebook 22 %
Youtube 18 %
Instagram 8 %
Twitter 6 %
Google+ 5 %
Linkedin 5 %
Pinterest 4 %
Reddit 4 %
Snapchat 4 %
Flickr 3 %
Vimeo 3 %
Kik 2 %
Messenger 2 %
Whatsapp 1 %
Inget 54 %
Vet ej 14 %



Dela sidan: