Dela sidan:

De flesta medier bäddar in Youtube-klipp i sina artiklar, men har också någon annan plattformsleverantör till sin webb-tv. Nu vill Google ta ett krafttag om marknaden för videospelare genom en nytt erbjudande till publicister.

Dealen går ut på att medierna själva får möjlighet att hantera och sälja annonsutrymmet – både på den egna sajten och direkt på Youtube, rapporterar Adage. Tidigare har dessa möjligheter varit begränsade.

Den amerikanska tidskriften The Atlantic valde att lägga allt sitt rörliga innehåll hos Youtube redan i våras. 
– Youtube har den bästa videospelaren på marknaden, och deras analysverktyg är överlägset jämfört med vad du får hos andra aktörer, säger The Atlantics digitalchef Kim Lau till Adage. 

Nackdelen med att använda Youtubes plattform för sin webb-tv är att man måste använda sig av Googles annonsbörs Double Click, samt att Youtube förbehåller sig rätten att sälja ut utrymme som publicisterna själva inte lyckas fylla.

Google vill inte kommentera uppgifterna om det nya avtalet för publicister, men bedömare som Adage har talat med hävdar att det är bolagets sätt att komma över mer kvalitetsinnehåll.



Dela sidan: