Dela sidan:

För ett år sedan lanserade Instagram "Snapchat-dödaren" Stories, det vill säga funktionen där du kan spela in klipp eller ta bilder som försvinner efter ett dygn. Stories-funkionen, som du hittar i appens överkant, har kritiserats för att vara en oblyg kopia av Snapchats förlaga. Men med tiden har Instagrams dito vuxit i popularitet och gett effekten att folk spenderar mer tid i appen än tidigare. Siffror som Instagram släpper i dag visar att: 

  • Användare under 25 år vistas i dag i genomsnitt mer än 32 minuter varje dag på Instagram
  • Användare över 25 år vistas i dag i genomsnitt mer än 24 minuter varje dag på Instagram
  • Ungdomar i tonåren konsumerar 4x fler och producerar 6x fler händelser ("stories") jämfört med äldre.

Techcrunch har gjort en jämförelse mellan användandet av Instagram och Snapchat. Den visar att den Facebook-ägda appen är avsevärt större – och dessutom ökar gapet. Instagram Stories har nu 250 miljoner användare världen över varje dag, medan Snapchat "bara" har 166 miljoner. Tillväxttakten för nya månatliga användare per kvartal har samtidigt minskat för Snapchat, från 17,2 till 5 procent. 

När Snap Inc börsnoterades i mars kostade en aktie 17 dollar, och inledningsvis steg värdet som en raket till 24 dollar. Men sedan dess har akiten rasat och handlas nu för under 13 dollar per aktie.

Techcrunch konstaterar att Facebooks strategi att härma allt som gjort Snapchat populärt har burit frukt. En annan faktor kan vara att människor börjar bli mätta på meddelande- och storyappar och väljer därför att använda "färre men värre". 



Dela sidan: