Techgiganten har ett Twitterkonto, men har inte twittrat därifrån en enda gång. På Facebook-sidan finns ingenting. Därför trodde väl knappt hardcore-fansen sina ögon när Apple under måndagen startade sitt Instagramkonto under @apple och faktiskt uppdaterade.

Och det är inte ett konto för ”bakom kulisserna”, eller produktlanseringar. Nej, det är till för att höja kampanjen ”Shot on iPhone” där användarna fotar sina egna bilder Adweek är en av de tidningar som uppmärksammar.

#ShotoniPhone by… - 1. Maurice H. @bloomandplume “If people like photos of flowers and people like photos of me, why not just put the two together?” - 2. RJ P. @rockadeezy “The landing is the hard part. If I really want to be horizontal I land on all fours. Like a cat. But if the ground’s too hot, or it’s hard terrain I’ll land on my feet.” - 3. Jeryl T. @j9ryl “Just because I’m colorblind doesn’t make photography a guessing game. There’s always a direction I want to go. A mood I want to create.” - 4. Britainy W. @lanadeathray “Owls are kinda like the ninjas of the bird world. Like, that mouse never saw it coming.” - 5. Koci H. @koci “I can walk outside, tap a piece of glass, and suddenly I’ve captured something. With another tap, I can share it with the entire world. If that’s not magic, I don’t know what is.”

Ett inlägg delat av apple (@apple)

Shot on iPhone har rullat sedan 2015 och hade i somras temat ”Sunshine everywhere”. Nu förlänger de kampanjen som bland annat har synts på billboards. På Instagram kommer Apple att visa foton tagna av iPhoneanvändare och tagga dessa. Hittills har de gjort nio inlägg och följarskaran växer stadigt.

Om detta är starten på ett rejälare grepp om sociala medier från Apples sida återstår att se.