Nielsen har analyserat 60 000 kampanjer i tjugo länder – och det visar sig att digitala annonser har dålig träffsäkerhet i målgruppen kvinnor.

Överlag så nådde de annonser som var ämnade för kvinnor endast 46 procent av mottagarna, medan 62 procent av de annonser som riktades till män nådde männen. Mätningen görs både på desktop och mobilt.

"Online-annonsering har gott om utrymme för förbättringar i att träffa annonsörernas önskvärda publik, särskilt kvinnor", säger Barney Farmer, Nielsens Storbritanniens kommersiella direktör, om rapporten.

Framför allt den yngre målgruppen är svåra att nå. Bland 18-34-åringarna nådde 25 procent av annonserna målgruppen kvinnor och 31 procent männen.

Men det finns även områden där målgruppen kvinnor når högre rates. Undersökningen visar att de kampanjer som gått via mobilen och ska nå kvinnor i åldrarna 25-44 år når 36 procent av dessa. Här når endast 29 procent av männen. I Storbritannien är siffran 37 procent respektive 22 procent.

Slutsats? Om du ska nå kvinnor med din reklam verkar mobilen vara ett bra ställe.

Här kan du ladda ned hela rapporten från Nielsen.