Dela sidan:

Varje kvartal sammanställer YouTube de reklamfilmer som presterat bäst på plattformen. Precis som under Q1 visar resultaten för Q2 att det just nu är längre reklamfilmer som får mest uppskattning på YouTube. Rankingen är baserad på en algortim som bland annat räknar in organiska visningar, betalda visningar och visningstid.

– Likt resultatet från första kvartalet har längre reklamfilmer varit de som presterat bäst på YouTube även denna gång. Det finns stor flexibilitet och kreativ frihet för varumärken när det kommer till format på YouTube, samtidigt som de är användarvänliga för tittaren. Varumärkena på topplistan har lyckats med att berätta sina historier genom att ha skapat stämning och väckt känslor bland tittarna. På förstaplatsen såg vi Skolverket, som anspelat på den speciella stämningen kring skolavslutningar och gett filmen en fin helhet med tillägget av rörande musik skapad av Oskar Linnros, säger Malin Starck, industry manager på YouTube Sverige.

Här är de fem reklamfilmer som presterat bäst på YouTube under Q2

1. #fördetvidare – Lärarpeppen
Varumärke: Skolverket
Byrå: Le Bureau
Mediebyrå: Mindshare

2. Fler borde göra Donken
Varumärke: McDonald's
Byrå: DDB
Mediebyrå: OMD

3. Huawei #Perfect10 in Imperfect World
Varumärke: Huawei
Byrå: DDB & Tribal Warsaw
Mediebyrå: MaxusGlobal

4. Ikaros - Tidernas värsta fall
Varumärke: Gröna Lund
Byrå: Inhouse/Lavette Film
Mediebyrå: The Amazing Society

5. Clash of Clans: How Do We Get Over There?
Varumärke: Supercell Clash of Clans
Byrå: Barton F. Graf
Mediebyrå: - 



Dela sidan: