Dela sidan:

Sedan i våras har det varit känt att Klarna arbetar med en helt ny design och kommunikationsplattform. Ansvarig för arbetet är DDB Stockholms förre vd David Sandström.
– Det är en utveckling av den resa som påbörjats. Jag tycker att det vi gjort hittills med Klarna är grymt. Det är något helt annorlunda i en bransch som behöver något helt annorlunda. Hela fintech är så slätstruket och monotont: det finns ingen som gjort en riktig ansträngning för att särskilja sig på varumärkesnivå. Nu när Klarna gör det tycker jag att det blir så pass vasst att de kanske till och med avskräcker andra från att våga hänga på, sa han i en intervju med Resumé i juni.

I dag läckte de första enheterna från den nya designen ut. Resumé, liksom flera andra medier, har kommit över ett antal bilder som ger en fingervisning av hur "nya Klarna" kommer att se ut. 



Till att börja med får Klarna en helt ny logga (den övre) med tillhörande grafiskt manér. Borta är den sobra formgivningen som har fått ge plats åt ett mer lekfullt och färgglatt tilltal. 



Bildspråket är en vidareutveckling av Klarnas Guldäggsbelönade koncept "Smoooth" som DDB Stockholm har tagit fram. Exempel på de nya enheterna är en långhårig hund, en smält glass och dallrande gelétårtor. 

"Vi samlade några av planetens vassaste designers och frågade dem vad de skulle göra om Klarna var ett äkta livsstilsvarumärke. Vi tycker att resultatet är så smoooth att det kommer att revolutionera hela branschen (och så smoooth att det behövs tre o:n). Faktumet att de flesta anser detta vara omöjligt för en bank gör det bara mer spännande" skriver Klarna på sin sajt som riktar sig till e-handlare och andra intressenter. 

LYSSNA: David Sandström i podden "I hängmattan med Resumé"

Utöver den grafiska profilen berättar Klarna också om en nypaketering av sitt tjänsteerbjudande. Istället för att tala om direktbetalningar, fakturor och delbetalningar har Klarna döpt om betalsätten till "Pay now", "Pay later" och "Slice it". De har också fått egna lekfulla ikoner 



Tidigare i somras beviljades Klarna sitt banktillstånd och väntas rulla ut fler produkter och tjänster framöver. Bolaget finns i dag på 18 marknader och ambitionen är att växa till ett helt globalt varumärke.

För att ytterligare bygga på sin image som kaxig uppstickare skickar de med en svartvit pressbild på grundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski som poserar i en rutig rock.

Foto: Andreas Larsson/ Adamsky.

Långt ifrån sinnebilden av den typiska bankiren?



Dela sidan: