Dela sidan:

Deloitte har tidigare köpt den svenska mobilbyrån Mobiento. Nu genomför de en betydligt större affär genom förvärvet av Acne. 
– Köpet av Acne är ett viktigt steg mot att Deloitte Digital kan erbjuda den fulla palletten av digitala och kreativa tjänster, med kunder som i högre utsträckning söker efter en multidisciplinerad partner, säger Paul Thompson, head of Deloitte Digital for Europe, the Middle East and Africa (EMEA) i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: Konsultjättarna slukar byråer – så påverkar det branschen

Hur mycket Deloitte betalar för Acne är inte känt. Räkenskapsåret 2015/2016 omsatte koncernen 255,6 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på knappt 30 Mkr.

Acnes tidigare ägare, tillika ordförande Victor Press, vd David Olsson och grundaren Tomas Skoging kommer att fortsätta leda verksamheten även efter förvärvet. 
– Våra kunder vill ha en kombination av dataanalys och kreativitet. Deloitte Digital är bäst i klassen när det gäller digitala lösningar. Genom att kombinera deras kunskap med vår storytelling kan vi komma med ett högst relevant erbjudande till marknaden, säger Victor Press. 

Deloitte Digital kommer att investera i norra Europa genom att anställda 80 nya medarbetare, vilket dubblerar Acnes nuvarande personalstyrka. 40 av dessa kommer att stationeras i Storbritannien.

I koncernen ingår reklambyrån Acne Advertising, Acne Film, Acne Drama och Acne Digital (modeföretaget Acne Studios ingår alltså inte). På kundlistan finns bland annat IKEA, Telenor, Max och H&M.



Dela sidan: