En bra lön och ett statusfyllt yrke hamnar i botten på listan när nyutexaminerade kommunikatörer får bedöma vilka faktorer som är viktigast hos en framtida arbetsgivare. I stället är det bra kollegor och ett bra ledarskap som slår högst. Därefter föredrar kommunikatörerna verksamheter som ligger i linje med deras personliga värderingar. Det visar en undersökning från fackföreningen Jusek.

– En rad faktorer är viktigare än lön när nyutexaminerade berättar vad som är viktigt hos arbetsgivare. För att rekrytera och behålla akademiker behöver organisationer ge både goda villkor och prioritera sociala och organisatoriska faktorer på arbetsplatsen, säger Sofia Hylander, opinionsbildare på Jusek, i ett pressmeddelande.

Svaren skiljer sig dock mellan kvinnliga och manliga kommunikatörer. Båda könen värderar bra kollegor högst, men kvinnorna värderar det högre än män. Kvinnorna värderar även gott ledarskap och kreativitet högre, medan det för männen är viktigare med en högre lön.

I undersökningen har 2 232 nyutexaminerade studenter svarat på frågor om vilka faktorer de tycker är viktiga hos en arbetsgivare.

Här är hela listan:

1 Bra kollegor 65%
2 Ett gott ledarskap 49%
3 Verksamhet i linje med dina värderingar 45%
3 Trygga anställningsvillkor 45%
5 Kreativa arbetsuppgifter 43%
6 Balans mellan arbete och fritid 41%
7 Möjlighet till kompetens-utveckling 29%
8 Kollektivavtal 26%
9 Att verksamheten är effektiv 20%
9 Karriärmöjligheter 20%
11 Flexibel arbetstid 19%
12 En konkurrenskraftig lön 16%
13 Att arbetsgivaren har hög status 3%