1. Facebook Marketplace (Utmanar Blocket, Shpock mm)
Marketplace rullar ut på 17 marknader i Europa, däribland Sverige. Marketplace är en plats för att köpa och sälja saker. Till skillnad från Blocket är tjänsten gratis att använda både för köp och säljsyften. Blockets bedrägeriskydd är dock en stor fördel jämfört med Marketplace än så länge.

Läs mer här.

2. Facebook Watch (Utmanar traditionell TV, YouTube, Netflix, HBO mm)
Facebook har kommit att bli en plats för att upptäcka och interagera med video. Nu lanserar de en ny plattform för liveshower, livesport och tv-program/serier. Här kommer användarna kunna skapa egna listor så att man inte missar något och reagera/kommentera under live-sändningarna. Rullar ut i USA och sedan i andra länder om det löper väl ut. Se mer här.

3. Facebook Analytics (Utmanar Google Analytics)
Facebook lanserar ett nytt analyspaket och den stora skillnaden från Google Analytics är att Facebook använder personbaserad spårning då användarna nästan alltid är i inloggat läge. Detta är bra för att bättre förstå hur kundresan ser ut, hur olika kanaler samspelar och inte minst för att spårningen inte upphör när någon hoppar mellan dator, mobilen, surfplatta, appar, offline och fram till ett slutligt köp. Man kommer även kunna anpassa egna dashboards och automatisera rapportering vilket lär kunna vara väldigt tidsbesparande.

Detta har varit på gång ett tag men det går nu att börja testa ut demo-versionen förutsatt att ni har Facebooks pixlar installerade. Läs mer här.

4. Facebook skruvar i sin algoritm
Inlägg som länkar till snabba mobila webbsidor ska premieras mer av Facebooks algoritm. Enligt Facebook överger hela 40 procent av de mobila besökarna en sajt om den inte laddat klart efter bara tre sekunder. Facebook uppdaterar därför nyhetsflödet så att länkinlägg som laddas snabbt hamnar högre upp i flödet. Läs mer här.

Detta är Facebooks egna rekommendationer på vad man bör göra för att säkerställa och optimera sin mobila webbplats snabbhet:

Googles Page Speed Insight är en bra tjänst för att testa sin mobila webbplats och få rekommendationer på åtgärder.

5. Utökade Custom Audience-möjligheter
Facebook har tidigare lanserat tre annonsprodukter för aktörer med fysiska butiker. Store Locator, Store Visits och Offline conversions. Nu kommer Store Visits där man kan rikta annonser mot dem som har besökt en fysisk plats/butik. Antagligen baseras detta mestadels utifrån wi-fi-positionering. Läs mer här.

6. Facebook Bounce Rate
Facebook meddelar att de slutar ta betalt och rapportera på vad de anser vara oavsiktliga annonsklick. Alla klick som lämnar destinationen inom två sekunder kommer ej att räkas in i statistiken. Dock är det endast annonser som köps inom Audience Network som gäller. Läs mer här.

Richard Seger
Social Specialist, Carat