Dela sidan:

Initiala tester sker i samarbete med New York Times och Financial Times. De två tidningarna kommer bland annat få ta del av Googles data på vad som driver prnumerationer samt använda Googles betalfunktion för betalning av prenumerationerna. 

Enligt Wall Street Journals källor funderar Google även på att ändra sin "första-klicket-gratis"-policy där användare dagligen tillåtits läsa tre låsta artiklar gratis till en om dagen.

Initiativet ses som ett försök att förbättra den relation Google har till många publicister. Problemen bottnar i att många tidningar anser att de göder både Google och Facebook med värdeskapande material utan att få tillräckligt betalt och istället måste förlita sig på prenumerationer. Enligt analysföretaget eMarketer beräknas Google och Facebook stå för 60 procent av den digitala annonsmarknaden 2017.

I juli ansökte News Media Alliance, ett nätverk som representerar 2000 nyhetsorganisationer i USA och Kanada, om att gemensamt få förhandla med Google och Facebook. För att förhandla gemensamt behöver News Media Alliance den amerikanska kongressens godkännande om att göra ett undantag i anti-korruptionslagen. Det är ännu oklart om kongressen kommer att godkänna ansökan.



Dela sidan: