Dela sidan:

År 1998 grundade Mathias Kallio Dagens Media tillsammans Rolf van den Brink och Henrik Meerburg. Nio år senare sålde de tidningen till Talentum. Kallio fortsatte att jobba på Dagens Media och inom den finska koncernen fram tills slutet av 2015, då han rekryterades av Dagens Industri som ansvarig för annonsaffären i print.

Efter knappt två år hos den rosa affärstidningen har det blivit dags att röra på sig igen. Mathias Kallio återvänder till kommunikationsbranschen, men den här gången till Resumé. Han tar över som affärschef efter Mikael Nestius som får ett tydligare fokus på jobbet som vd för Bonnier Business Media och ansvaret för Dagens Industris läsarintäkter.
– Jag hade en diskussion med Mikael Nestius och beslutade mig för att tacka ja, säger Mathias Kallio.

Vad var det som lockade?
– Resumé är ett lite mindre gäng, vilket jag tycker är kul. Jag gillar att byta glödlampor och göra miljonaffärer om vartannat. Det är inom ett segment som även framöver kommer att vara intressant. Medier och kommunikations betydelse kommer inte att minska. Det har skett en otrolig utveckling de senaste 20 åren och det finns inget som tyder på att den kommer stanna av. Det paradoxala är att det aldrig har varit så lätt att kommunicera, men aldrig så svårt att jobba med kommunikation.

Hur känns det att återvända till kommunikationsbranschen?
– Det känns kul och spännande. Det är en dynamisk bransch med många nyfikna människor. En bransch där känslorna styr mycket, vilket jag gillar.

Du konkurrerade med Resumé under alla år på Dagens Media. Hur känns det att komma hit nu?
– Det känns. Jag skulle ljuga om jag sa att det passerade obemärkt. Jag har ett stort hjärta för Dagens Media och är stolt över den produkten vi skapade. Men saker förändras över tid. Den senaste tiden har jag varit på Dagens Industri, och de sista åren på Talentum jobbade jag med mycket annat. Det gör att man ser på saker på lite nya sätt.

Hur ser du på Resumé som varumärke?
– Det är ett varumärke med anrik historia som många, även utanför kommunikationsbranschen, känner till. Det finns en styrka i det som ska bli rolig att fortsätta utveckla.

I sin nya roll kommer Mathias Kallio att abeta nära Resumés chefredaktör Johan Såthe och försäljningschefen Johan Laur liksom en gammal bekant: Dagens Medias förre chefredaktör Fredrik Svedjetun som numera är konceptchef hos oss.
– Jag kommer att vara affärschef och övergripande ansvarig för Resumé. Det handlar om att titta på de stora dragen, att vi gör rätt saker, och hur vi sedan kan utveckla vår affär ovanpå det. Det har gått från att handla om helsidor och banners till läsarintäkter, seminarier och mötesplatser. Jag kommer också att titta på hur vi kan utveckla nya digitala lösningar, säger Kallio.

Vad tar du med dig från Dagens Industri?
– Di är ett fantastiskt varumärke och redaktion som jobbar hårt. Jag är djupt imponerad av vilken stark ställning de har och att de fortsätter satsa framåt. Det finns ett visst mått av vemod att lämna, men den här utmaningen väger upp för det.

Formellt tillträder han sitt nya jobb i mitten av september. Dessförinnan ska han spela Veteran-EM i squash som går av stapeln i polska Wroclaw. Mathias Kallio har rankats som en av Sveriges bästa squashspelare och under karriären har han vunnit SM i lag och tre guld i veteran-SM. I höst ser han fram emot att matcha branschen:
– Utmaningen står redo. Jag är redo att möta alla som är sugna på att lira, säger han med ett leende.



Dela sidan: