I går meddelades affären där Hallvarsson & Halvarssons (H&H Group) köper fem av Intellectas byråer för omkring 40 miljoner kronor. Köpet betalas genom kontanter och banklån. Efter affären består gruppen av 12 byråer, en sammanlagd byråintäkt på cirka 450 miljoner kronor och 370 medarbetare.

Resan tog sin början när Hallvarsson & Halvarssons ledning köpte tillbaka byrån från nätverket King Worldwide i mars 2014. En månad senare gjorde de sitt första förvärv i pr-byrån Springtime och sedan dess har det rullat på.
– Vi har haft en god finansiell utveckling sedan 2014 vilket har gett oss förutsättningar att växa. Dessutom har vi erbjudit byråernas tidigare ägare att investera tillbaka en del i gruppen. I allt väsentligt har vi finansierat allt övrigt med hjälp av bank, men vi amorterar ner ganska snabbt. Vi har en högst rimlig skuldsättningsgrad, säger H&H Groups vd och koncernchef Martin Petersson.

H&H Group ägs i dag till 80 procent av Martin Petersson, Anders Halvarsson, Johan Ramsten och Staffan Lindgren som driver dotterbolaget Comprend. En möjliggörande faktor bakom förvärven är att de fick köpa tillbaka byrån till ett lägre pris än vad de sålde den för några år tidigare.
– Det är klart att vi sålde den innan finanskrisen 2008 och köpte tillbaka den på andra sidan. Men vi köpte tillbaka ett företag som hade blivit 30 procent större än när vi sålde, och som dessutom var lönsamt. Vi är långsiktiga med det här. Vi fyra huvudsakliga ägare har hängt ihop i mellan 10 och 20 år och vi har ett starkt sammansvetsat gäng av partners. Vi tycker om att bygga på ett sätt som håller under lång tid och låter en stor del av överskottet gå tillbaka till verksamheten, säger Martin Petersson.

Varför fortsätter ni att investera istället för att plocka ut vinsterna?
– Vi tycker att våra erfarenheter av att låta gruppen växa har varit behagliga och positiva för alla inblandade. Det är fantastiskt att kunna vara en del och bygga ett sådant här företag i en bransch som genomgår en snabb förändring. Vi vill vara en aktiv del i konsolideringen och återinvestera vinsterna.

Efter de senaste förvärven tillhör H&H Group en av de största kommunikationskoncernerna i Norden, vid sidan av exempelvis NOA och Forsman & Bodenfors. Martin Petersson gör en poäng av att de är fristående och entreprenörsdrivna. Han slår bestämt bort frågan om att den långsiktiga planen är börsnotering eller försäljning.
– Nej. Vi vill bygga vidare på vårt företag som har blivit en grupp. Vi är ett attraktivt alternativ till de anglosaxiska nätverken för entreprenörer som vill fortsätta vara det.

Vad har ni för framtida målsättning?
– Vi hittat ett recept som ger chansen för de bästa av vår typ av företag att komma till sin fulla rätt. Vi vill utveckla det ytterligare och bidra till utvecklingen av varje byrå. En viktig hörnsten i vår strategi är den enskilda byråns konkurrenskraft. Varje byrå måste ha en styrka.

I Sverige finns avskräckande exempel på misslyckade imperiebyggen i kommunikationsbranschen, som A-Com och Dackegruppen, men H&H Group har inte för avsikt att gå samma öde till mötes.
– Man måste låta bli att bli klåfingrig och låta byråerna få spelrum att fatta beslut och bygga efter vad som passar bäst för dem. Inte försöka samordna för mycket. Det är viktigt att ge utrymmet.

Till skillnad mot nätverksbyråerna har inte H&H några kapitalstarka ägare som kan skjuta till pengar om byråerna går dåligt, eller om konjunkturen vänder. Men Martin Petersson menar att det handlar om att vårda sina talanger och nyckelpersoner för att bibehålla spetsen i erbjudandet.
– Den här typen av verksamheter binder lite kapital. Om man har en tillgångsmassa som går till jobbet varje dag handlar det om ett kontinuerligt arbete. Det är det bästa skyddet för dig, oavsett om det blir en dålig marknad eller inte.

Har ni fler förvärv planerade?
– Nu har vi lite att smälta, och vill med värme och engagemang välkomna våra nya kollegor.