Dela sidan:

Tighta deadlines, budgetar och krävande chefer. Att kommunikationsbranschen är stressig kan många vittna om. Därför startar Liza Skoglund, pr-konsult på Balodis, och Helene Schöldsten, kundansvarig på Isobar, terapicentret Stockholms ACT Grupp. ACT, Acceptance and Commitment Therapy, är den senaste utvecklingen inom KBT, där också mindfulness är en integrerad del. Genom workshops och individuella samtal vill de förebygga sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa eller stress.

– Det gäller att normalisera terapisamtal, det är inget konstigt i sig. Att prata med någon är heller inte bara för de som är nära sjukskrivning, det är minst lika viktigt i förebyggande syfte, berättar Liza Skoglund för Resumé.

Liza Skoglund och Helene Schöldsten möttes under en utbildning i ACT-terapi för snart två år sedan. Skoglund var sedan tidigare diplomerad samtalsterapeut inom psykosyntes och Schöldsten coachade individer i näringslivet som behövde hjälp med att komma vidare.

De kommer båda att fortsätta sina nuvarande tjänster parallellt med arbetet med Stockholms ACT grupp.

– Det är viktigt att behålla en fot i verkligheten, därför kommer vi att fortsätta våra respektive professioner, säger Helene.

Då de två har mångårig erfarenhet från branschen kommer fokus från början att ligga på kommunikationsvärlden.

– Förhoppningsvis kan vi bidra med en förståelse som andra terapeuter inte har.

Upplever ni att det här är ett utbrett problem inom kommunikationsbranschen?

– Ja, det tror jag. Det är en stor press, folk ansvarar för stora budgetar och många drar sig för att berätta när man mår dåligt. I branschen finns det ett väldigt stort fokus på att allt ska se bra utåt, för mig är det väldigt mycket viktigare med det inre välbefinnandet, berättar Liza Skoglund.

För en arbetsgivare kan det vara svårt att se om ens anställda mår dåligt. Det är heller inte helt lätt att själv veta när man behöver hjälp.

Vilka är de första tecknen på att man lider av stress eller psykisk ohälsa?

– Det kan vara att man får svårt att komma ihåg enkla saker, problem med sömnen, ont i nacken/axlar, man blir otålig och lättare irriterad och vill skynda på samtal t ex. Det kan också vara att man börjar dra sig undan från sociala aktiviteter eller börjar grubbla eller oroa sig mer, förklarar Liza Skoglund.

2013 publicerades en studie som visade på att kreativa och framgångsinriktade personer löper större risk att drabbas av bipolär sjukdom.

– I de kreativa branscherna lägger man ner mycket arbete och hoppas få en belöning för detta. Just personer som drivs av belöningar och uppmärksamhet är extra utsatta för att utveckla utmattningssyndrom eller utbrändhet, berättade Karolinska Institutets Simon Kyaga, en av Sveriges ledande psykiatriker, för Resumé.

Liza Skoglund menar att chefer borde välkomna att de anställda jobbar preventivt med sitt mående.

– Det är välkomnat att de anställda blir mer effektiva. Tänk bara hur mycket det kostar att sjukskriva någon eller om någon missar en pitch på grund av att de inte mår bra. Istället bör man jobba förebyggande innan problemen blir allvarligare.

– Kreatörer har oftast en oerhört kreativt/intellektuell leverans att hitta rätt format. Formatet eller idén ska vara innovativ och kunden kräver unikitet och särskiljande varje gång. Man kan sällan vila på något tydligt ramverk, det är nytt varje gång och tar mycket kraft. Man måste kraftsamla och prestera hela tiden, aldrig vila. Det har man sällan råd med. Dessutom ska vi hantera grupper med stark vilja och subjektiva åsikter. Vi är rustade att hantera stress men det kräver att vi får återhämtning mellan gångerna, något som man sällan får i en byråmiljö, säger Helene Schöldsten abslutningsvis.



Dela sidan: