Dela sidan:

Erik Sollenberg har jobbat på Forsman & Bodenfors sedan före millenieskiftet. Förra året var han med och sålde byrån till det amerikanska nätverket MDC Partners, som även äger CP+B. Nu står en stor yrkesmässig utmaning runt hörnet. Han har nämligen blivit utsedd till en tjänst som "co-global ceo" tillsammans med CP+B:s nuvarande vd Lori Senecal. Vid årsskiftet tar han över hela ansvaret själv. 
– Forsman & Bodenfors och CP+B har många likheter, framför allt i hur vi är orubbligt dedikerade att göra bra jobb för våra kunder. Jag ser fram mot den nya tjänsten och att få använda det jag lärt mig hos Forsman & Bodenfors i ett större sammanhang. Det är också en möjlighet att stärka det strategiska partnerskapet mellan de båda byråerna, säger Erik Sollenberg i en kommentar. 

LÄS MER: Forsman & Bodenfors köps upp

Familjen kommer att flytta till Boulder i Colorado där CP+B har sitt säte. 

Hur känns det att lämna F&B efter så lång tid som vd?
– Efter 18 år på F&B varav 14 som vd så skulle jag ljuga om jag inte erkände att det känns lite konstigt. Samtidigt så kommer jag att ha förmånen att behålla en relation till F&B genom det samarbete som finns mellan CP+B och F&B. När jag nu lämnar så känns det fantastiskt skönt att göra det när min efterträdare är en så självklar ledare som Silla Levin.

Vilka blir de främsta utmaningarna i ditt nya jobb?
– Jag kommer att ha förmånen av börja på CP+B samtidigt som min företrädare är kvar. Det ger mig en möjlighet att fram tills årskiftet lära känna byrån och alla människor innan jag tar över det fulla ansvaret. Den tiden tror jag behövs för att kunna svara på frågan om vilka som är de främsta utmaningarna.

LÄS MER: Forsman & Bodenfors nära 700 miljoner

Silla Levin har jobbat på Forsman & Bodenfors som art director sedan 2001. Innan försäljningen till MDC var hon en av delägarna och satt med i styrelsen. Nu tar hon alltså över efter Erik Sollenberg. 
– Att få leda Forsman & Bodenfors, en av Sveriges och faktiskt världens bästa reklambyråer är en mycket stor ära. Det är samtidigt ett stort ansvar att förvalta och ta vidare det som gjort oss unika och så framgångsrika. Mitt fokus kommer därför ligga på att Forsman & Bodenfors ska fortsätta skapa kreation i världsklass för våra kunder, säger hon. 

LÄS MER: Spelet bakom – så gick det till när F&B såldes

Du är kreatör i grunden. Hur ser du på steget över till att bli vd?
– På ett företag som Forsman & Bodenfors, som har ett så stort kollektivt ansvar, så är vi många som delar ansvaret. Det gör att de personliga egenskaperna är viktigare än själva detaljkunnandet. Jag har varit länge på byrån och jobbat strategiskt både i våra uppdrag och för byrån och har alltid även som kreatör varit intresserad äv den affärsmässiga delen.

Hade du några tveksamheter att ta över eller kändes det helt naturligt?
– Visst är det ett enormt ansvar att leda en av Sveriges och även en av världens bästa byråer, men vad kan egentligen vara roligare?

Hur vill du utveckla F&B:s erbjudande?
– Vi har aldrig sett det som att F&B har ett erbjudande. Vi har sett det som en förmåga att lösa våra kunders behov. Exakt på vilket sätt är helt beroende av hur vi tolkar uppgiften tillsammans med våra uppdragsgivare och inte hur vi på F&B formulerar ett erbjudande i förväg.

Erik Sollenberg igen:
– Silla Levin har under många år varit en drivande kraft i Forsman & Bodenfors utveckling och jag är glad att hon valt att ta uppdraget att leda byrån in i framtiden.



Dela sidan: