För drygt ett år sedan bröt sig före detta Prat PR-trion Åsa Blomberg, Annika Svahn och Martina Johansson sig loss för att starta den nya byrån Manifest PR. Byrågrundarna var tydliga med att de ville vara en byrå som stack ut och aktivt ta ställning i olika frågor.

– Vi vill hjälpa företag hitta sin kommunikativa vinkel ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har värderingar och kommer inte att ta vilka uppdrag som helst. Vi vill jobba med företag som delar våra värderingar, exempelvis att de ser miljö, omsorg och social rättvisa som viktiga frågor. Vi vill göra gott och använda kraften vi har att kunna koppla ihop företag med inflytelserika människor, berättade Åsa Blomberg, pr-strateg och partner, för Resumé vid starten.

Under det dryga år som gått har byrån redan lyckats generera en vinst på 400 000 och knytit till sig en hel hög med kunder. Bland uppdragsgivarna finns idag bland annat varumärken som Myrorna, HSB Göteborg, Elite Hotels och Bjurfors. Byrån har även växt med två medarbetare, Johanna Svantesson och Molly Mulder.

Hur har det första året varit?

– Det är klart att det varit mycket jobb men det är också en härlig känsla att få vara egen. Vi har fått en otrolig respons från uppdragsgivare som tyckte att det var befriande med en byrå som vågar stå för något. Många byråer är ganska anonyma och vi vill ta ställning och på så sätt bli ett aktivt val för våra kunder, berättar Åsa Blomberg.

Några problem att kombinera ideal med affärsverksamhet har de inte stött på – tvärtom.

– Redan från början var vi tydliga med var vi står och vilken typ av kommunikation vi vill göra. Jag tycker snarare att det blivit enklare både för oss och för kunderna. Vi är intresserade av att jobba med företag och organisationer som vill göra gott och dessutom bygga sin kommunikation på det. Det finns många företag som redan gör gott men kanske inte har den kompetensen som krävs för att bygga sin kommunikation utifrån det, där tror jag att vi kan hjälpa till.

Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna, menar också att samarbetet varit lönsamt.

– I Manifest har vi hittat en byrå som delar våra hjärtefrågor och förstår vår verksamhet. Vi får dessutom ett engagemang utöver det vanliga, som märks i allt från mindre PR-insatser till stora strategiska diskussioner. Sedan vi började prata med Manifest märker vi dessutom att vi får ut så otroligt mycket mer av våra säljkampanjer genom att kombinera dem med smart PR, berättar hon.

När byrån startade lovade de tre grundarna att skänka tio procent av sin vinst till en välgörenhetsorganisation. Nu står det klart att pengarna går till FN:s flyktingorgan UNHCR:s verksamhet i Aleppo.

– Vi tycker att det är viktigt att ge tillbaka. Vad byrån gör är en spegling av oss själva som individer. Vi visste inte ens om vi skulle göra vinst men nu kan vi skänka 40 000 till UNHCR. När vi tog beslutet om vilka vi skulle skänka till var det väldigt mycket fokus på Aleppo. Alla tre är föräldrar så situationen i Aleppo är någonting som ligger oss varmt om hjärtat, avslutar Åsa Blomberg.