Dela sidan:

Den hyllade läkaren och professorn Hans Rosling försökte fram till sin död tidigare år förklara att världen, trots den allmänna uppfattningen, rörde sig åt rätt håll gällande fattigdom, svält och barnadödlighet. I en ny kampanj vill hjälporganisationen Oxfam fortsätta det värvet.

Enligt en ny Sifo-undersökning känner sex av tio svenskar inte till att fattigdomen och undernäringen i världen har minskat dramatiskt. Därför introducerar Oxfam idag sajten progressofobiupplysningen.se där användare kan testa om man lider av "progressofobi" – en motvilja mot att ta till sig nyheter om framsteg.

– I vårt arbete stöter vi på många människor som tror att fattigdomen och svälten är värre än någonsin och att det inte går att göra något åt problemen. Vi vill med progressofobiupplysningen på ett humoristiskt sätt försöka ändra dessa attityder och öka kunskapen om framstegen, säger Robert Höglund kommunikationschef för Oxfam i Sverige.

Kampanjen kommer även att gå i sociala medier med en kampanjfilm som ska dra besökare till sajten. Om besökarna klarar testet kan de därefter dela bilder med fakta som belyser de globala framstegen. Enligt Sifo:s undersökning är det endast 35 respektive 34 procent som vet om att fattigdom och undernäring minskat.

– Vi hjälporganisationer får ta på oss en del av ansvaret för svartsynen. Vi behöver berätta om problemen i världen men samtidigt underminerar okunskapen om framstegen tron på att det går att göra skillnad så därför är det viktigt även för oss att människor har rätt världsbild, säger Robert Höglund.

Arbetsgrupp:
Beställare: Robert Höglund Oxfam


Webb, Apartment5
Projektledare: Torgil Grim

Produktionsledare: Niki Schulz

Design/webbutveckling: Jeanette Eriksson

Webbutveckling: Filip Johansson

Creative Director: Anders Bergmark


Film, Dobis
Dobis: Arvid Ringborg, Johan Angantyr, Johan Lundin


Dela sidan: