Googles nätverk för bannerannonsering, Double click, består enligt sökjätten av "två miljoner webbplatser som når fler än 90 procent av alla internetanvändare".

Wall Street Journal skriver att Google den senaste tiden har kontaktat hundratals annonsörer och byråer. Detta sedan bolaget upptäckt att annonsnätverket varit utsatt för annonsbedrägerier, framförallt under Q2 2017. Nu har Google betalat tillbaka delar av pengarna som annonsörerna investerat för exponeringar.

"Googles tillbakabetalningar är bara en fraktion av kostnaden för annonserna som visats för ogiltig trafik, vilket har gjort att vissa marknadsföringschefer otillfredsställda", skriver tidningen och hänvisar till anonyma källor. Köpen gjordes via Double Click Bid Manager.

Wall Street Journal skriver också att Google arbetar med att ta fram verktyg för att motverka annonsbedrägerier via fejktrafik. Hur det ska ske konkret vill man dock inte avslöja.

– Vi måste vara väldigt försiktiga med att kommentera eller diskutera detaljer om bottar eller hur vi upptäcker dem. Ofta ändrar bedragarna sina metoder baserat på våra offentliga kommentarer, säger Scott Spencer, chef för produktutveckling på Google, till tidningen.