Dela sidan:

Vi lever i konsolideringarna och branschglidningens tidevarv. På senare år har digitala spetsar i kommunikationsbranschen, den ena efter den andra, blivit slukade av konsultjättar som Accenture, McKinsey, EY, PWC och IBM.

I andra hand nafsar större branschaktörer i sig mindre spelare. Bara under sommarens sista veckor har Deliotte köpt Acne, H&H Group köpte Intellectas byråer, Chimney lagt vantarna på Åkesson & Curry, Curamando slukat Conversionista, Acando har förvärvat Daytona och Transformator Design och Mediaplanet köpt N365 (inkl. Newsner).

Prime förvärvades av Weber Shandwick för ett par år sedan. Deras vice vd och innovationschef David Orlic ser tre anledningar till att konsultföretag förvärvar så många byråer inom digitalt, design och varumärkesstrategi.

– För det första: det är väldigt mycket kapital i rörelse när reklaminvesteringar flyttar online. För det andra: den som äger kundens digitala transformation och kontrollerar kundupplevelsen äger även hela affären. För det tredje: varumärket viktigare än någonsin som en differentierande faktor. Konkurrensen från de stora konsultföretagen drabbar framförallt de internationella holdingbolagen som nätverksbyråerna ingår i.

Han riktar en varning till svenska byråledare.

– De känner en falsk trygghet just nu. De tänker på allt som hänt de senaste tio åren – sociala medier, smartphones, strömmat innehåll – och att de klarade det, att den stora förändringen ligger bakom oss. När det såklart är tvärtom: de kommande tio åren blir mycket, mycket tuffare. Det är fortfarande för tidigt att överblicka vilken effekt som 5G, VR och maskininlärning får på samhället och näringslivet. Men en gissning är att stora branscher som retail är på väg mot samma sorts kris som mediebranschen och att helt nya aktörer tar dominerande positioner och kreatörer.

David Orlic anser att de flesta byråer i dag varken levererar strategi eller kreativitet, de levererar en process till en marknadsavdelning.

– Den processen är snart obsolet. Dels för att allt fler marknads- och kommunikationsavdelningar slås ihop och får nya strukturer. Dels för att digitaliseringen förändrar varumärkesarbete i grunden: advanced analytics, marketing automation, CRM, microtargeting, programmatic, contentplattformar och nya mediesamarbeten ersätter den traditionella masskommunikationen och kampanjtänket. Det här ser såklart de flesta byråer, utmaningen är att utveckla nya affärsmodeller och erbjudanden som kan möta den nya konkurrensen.

Vilka vinner, vilka förlorar?
– De som kan digitalisering kommer att överleva. De som kan förändringsarbete och tillväxtstrategi kommer att växa. Resten kommer att kämpa på!

Sommarens affärer (ett urval)
Deliotte köpte Acne
H&H Group köpte Intellectas byråer
Chimney köpte Åkesson & Curry
Curamando köpte Conversionista
Acando köpte Daytona och Transformator Design
Mediaplanet köpte N365 (inkl. Newsner)
Nice Drama köpte Matador
Rud Pedersen köper Welcom

Intervjun med David Orlic publicerades ursprungligen i Resumés papperstidning och i Resumé Insikt. Ingen prenumeration? Lugn det fixar du här.

 



Dela sidan: