Dela sidan:

Det är Digiday som rapporterar om hur flera annonsörer uppmärksammat att FAN, som använder Facebooks data för att sälja annonser på appar och sajter utanför det sociala nätverket, har placerat sina kunders reklambudskap på Breitbart.

Enligt reklamköparen vill Facebook kanske inte framstå som att censurera vissa politiska åsikter, men ger heller inte uttrycket att högerextrema Breitbart ingår i nätverket. I ett mejl som Facebook skickat till annonsören skriver bolaget:

"Vi ser till att varje publicist följer policyn för nätverket. Det innefattar lyhördhet inför Facebooks standard". FAN:s policy slår också fast att sajterna inom nätverket inte får diskriminera någon på grund av "personliga attribut såsom religion, ras, ålder, kön, sexuell läggning könsidentitet, familjeförhållanden, handikapp, medicinskt eller genetiskt tillstånd"

Samtidigt har Breitbart gjort sig kända för sina sexistiska, rasistiska och islamofobiska påhopp. Andra techjättar som Amazon och Google har annonser på Breitbart, men gör mer för sina kunder när det kommer till att rapportera var deras budskap exponeras. Hittills har FAN inte kunnat ge kunderna en lista som redovisar på vilka sajter deras annonser syns. Något som man utlovade i juni i år. Enligt en talesperson för Facebook kommer de att kunna erbjuda kunderna den typen av transparens de kommande veckorna.

Samtidigt säger talespersonen till Digiday att annonsörerna på FAN kan kontrollerna på vilja sajter deras budskap syns, detta genom att blockera URL:r där de inte vill exponeras.


Dela sidan: