Dela sidan:

År 2009 köpte Crispin Porter + Bogusky den Göteborgsbaserade digitalbyrån Daddy av Gustav MartnerJonas Hedeback och Björn Höglund. Byrån bytte namn till CP+B Europe och tanken var att den skulle bli CP+B:s europeiska hub. Planerna förändrades när de senare öppnade i London och gjorde det till sitt huvudkontor i Europa. 

Förra året köpte CP+B:s ägare MDC Partners upp Forsman & Bodenfors i den största svenska reklamaffären i modern tid. I förra veckan blev det offentligt att F&B:s vd Erik Sollenberg kommer att bli global vd för den amerikanska byrån, och nu meddelar de att CP+B Scandinavia säljs till ledningen. Byrån byter namn till Uncle Unicorn. 
– Det har varit en hektisk sommar med stort fokus på att avsluta affären men egentligen är det ganska odramatiskt – alla anställda är kvar, vi behåller våra kontor och fortsätter att arbeta tillsammans med våra kunder. Nu ser vi fram emot att få fokusera på att bygga en byrå anpassad för den svenska och skandinaviska marknaden, säger vd Melina Aristiadou i ett pressmeddelande.

Uncle Unicorn kommer även fortsättningsvis att vara affiliate-byrå till CP+B.
– Kombinationen av att vi har ett fantastiskt team med gedigen erfarenhet och numera en independentbyrås snabbrörlighet är en bra grund att fortsätta utveckla byrån, säger Melina Aristiadou. 

Förra året omsatte byrån 75 miljoner kronor och gjorde ett reslutat kring nollstrecket. Hur mycket de nya ägarna betalar för verksamheten framgår inte.

CP+B:s ordförande Chuck Porter önskar Uncle Unicorn lycka till i framtiden: 
– Vi kommer att sakna dem men jag förstår deras motivation helt och hållet. Det är ett ambitiöst och passionerat gäng som vill göra sin egen grej.



Dela sidan: