Dela sidan:

I dag går Aftonbladet ut i sina egna kanaler och berättar att man blivit Sveriges största kommersiella tv-hus online7. Tidningen hänvisar till MMS räckviddsrapport "Trend och Tema 2017:2" som inte är publicerad än. Resumé har tagit del av mätningen där Aftonbladet TV under det andra kvartalet gått om TV4 Play i veckoräckvidd (9-99 år) och har dubbelt så hög procentuell andel av tittandet som konkurrenten Expressen TV (se sifforna nedan).





Aftonbladets TV laddade pr-kanonen och gjorde en ganska stor sak när de gick ur mätvalutan Kia-index vid årsskiftet 2015/16. Expressen följde sedan efter. I artikeln om de nya siffrorna poängterar Lotta Flocker, chef för Aftonbladet TV varför de anser att MMS siffror är mer träffande för att visa både tittarräckvidd och reklameffekt för annonsörerna.  

– Det var ett helt ointressant sätt för oss att mäta (Kia-index reds. anm.). För oss är det betydelsefullt att mäta tittning på vårt innehåll, det är ju det som gör oss relevanta. Och när det gäller reklam ska vi kunna visa upp effekt för annonsörerna. Då är räckvidden viktig, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet TV.

Expressens tv-chef Bella Levy tycker att konkurrentens sätt att kommunicera siffrorna är ohederligt. Hennes svar för tankarna kring Kia-index konflikten mellan kvällstidningarna i januari.

– Som vanligt byter Aftonbladet redovisningsmetod när Expressen närmar sig, så var det med papperstidningsupplagan när Expressen gick om och så var det när vi gick från 19 procent marknadsandel till 46-46 procent på mobilen och desktop. Nu är det tydligen samma visa med tv, där Expressen TV vunnit marknadsandelar hela året om man jämför med Aftonbladet TV:s content-starter på MMS. En vecka var vi också om Aftonbladet TV, och snart kommer alla kunna se alla siffror på MMS och då kommer det framgå att SVT är störst och att Aftonbladet TV är nummer två räknat i strömstarter, men också att Expressen TV knappar in snabbt, säger Bella Levy till Resumé.

Hur ser ni på avståndet till Aftonbladet?
– Vi hade 120 000 strömstarter på vår live-tv om den nya prinsen i går, men det är rätt ointressant att jämföra olika sändningar – när det gäller kungliganyheter har väl Expressen alltid varit nummer ett? Mer relevant och intressant är den långsiktiga trenden: förra veckan hade vi 11,1 miljoner strömstarter och ökade med 87 procent mot i fjol, det är en positiv trend och jag tror konkurrensen mellan kvällstidningarna gör oss båda bättre och det gynnar ju tittare och förstås också annonsörer.

Hur ser er tittartillväxt ut i år?
– Vi ligger cirka 30-40 procent över våra tittarmål för 2017 och höjer nu målen för att sikta mot 15 miljoner strömstarter per vecka. En rimlig ambition nu är nog att dubbla tittandet på Expressen TV och nå 20 miljoner strömstarter, och det ska vi göra tack vare samarbetet med CNN och C More samt lanseringen av Di TV ihop med Dagens industri.

Lotta Folckner replikerar:
– Mycket märkligt att påstå att vi byter redovisningsmetod. Vi hänvisar till en rapport från MMS som är det mätverktyg vi använt sen våren 2016 och där vi är transparenta med våra siffror tillsammans med de andra mediehusen. Det är ju Expressen som inte redovisar någonstans, jättekonstigt att beskylla oss för det.

Efter Resumés artikel har även TV4:s presschef Magnus Törnblom bloggat om siffrorna. Han poängterar att Aftonbladet TV visserligen är större i veckoräckvidd under andra kvartalet. Men att kvällstidningen samtidigt minskat sin räckvidd jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Och att användarna spenderar mer tid med TV4 Play och därmed exponeras för fler reklambudskap.

 


Dela sidan: