Dela sidan:

För några veckor sedan rapporterade Resumé att McCanns Sverige-vd Marie Schnell Carlén lämnar byrån. Nordenchefen Richard Bonner-Davies sa följande om profilen han ville se på hennes efterträdare: 
– I mångt och mycket en person som har det som Marie har, en mångsidig expert inom reklam och marknadsföring. Och någon som är tillräckligt ung och hungrig för att ta företaget framåt. För att åstadkomma det krävs energi och stort engagemang.

Resumé kan berätta att denne person är Johan Östlund, kundansvarig projektledare på Åkestam Holst och partner i NOA, där han bland annat ansvarat för SAS-uppdraget. Han berättar han fick den första frågan i slutet av våren. 
– McCann är världens ledande kreativa byrå. När jag fick frågan kändes det väldigt utmanade och lockande att försöka lyfta McCann till ännu högre nivåer i Sverige och Norden. Det finns ett åtagande från ägarna om att satsa, säger han.

Johan Östlund har jobbat på Åkestam Holst i drygt tre år. I samband med jobbytet säljer han sin andel i det nordiska nätverket.
– Jag har trivts extremt bra här med idel bra männsikor. Det handlar inte om att jag lämnar något utan går till något. Det var en ännu större utmaning för mig att bli en del av McCann som satsar för fullt. Men det var inget lätt beslut.

Vd-jobbet på McCann har varit något av en katapultstol de senaste åren med en lång rad ledningsbyten. Hur ser du på det?
– Jag blickar framåt, inte bakåt. Jag upplever att McCann med den nya ägarstrukturen har gjort ett åtagande att lyfta i Sverige och Norden. Med de resurser som finns till förfogande finns alla chanser att lyckas. Sedan har jag så klart respekt för uppgiften. Det finns många tuffa konkurrenter.

Hur ser du på McCanns erbjudande idag?
– I utgångsläget har de en stark nordisk plattform. Jag har en idé om ett intressant erbjudande, men jag vill vänta tills jag har en bättre uppfattning av vad människorna på plats tänker och tror på. Därefter kan vi göra en bedömning av hur nära eller långt bort det ligger.

Tidigare i karriären har Johan Östlund jobbat på Jung Relations, Leo Burnett i Shanghai samt inom DDB-nätverket i Stockholm, Tokyo, London och Hong Kong. Med start i november blir han för första gången utsedd till vd med ansvaret är alla tre verksamheterna i Sverige: McCann Stockholm, MRM och Scandinavian Design Group. 
– Jag är glad att Johan har valt att ansluta sig till oss och leda vårt viktiga svenska erbjudande. Jag sökte någon med både internationell erfarenhet och som har jobbat med många olika internationella uppdrag. Johans profil passade perfekt. Dessutom är han smart, modig, driven och en härlig person. Med honom vid rodret, och vårt stöd, är jag säker på att McCann kommer att bli en ledande kommunikationsbyrå i Sverige, säger Richard Bonner-Davies i en kommentar.



Dela sidan: