Dela sidan:

SvD Näringsliv har sedan flera år tillbaka en slot på Schibstedkollegan Aftonbladets startsida som slussar över trafik till deras sajt. Nu testar Bonnier-ägda Expressen att göra samma sak ihop med Dagens Industri. I dag puffar de för den nyblivne Silicon Valley-korren Andreas Cervenkas första krönika i DI.

De båda tidningarna ingår i affärsområdet Bonnier News och enligt Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är det ett naturligt samarbete. 
– Vi testar och utvärderar nu olika modeller för att optimera erbjudandet, ungefär som Aftonbladet.se på sin startsida puffar för SvD Näringsliv eller som när den danska kvällstidningen EkstraBladet gör detsamma för systersajten Finans. I går kväll och idag har vi därför puffat för Andreas Cervenkas reportage och länkat till det på Di.se, ungefär som vi ofta länkar till låsta artikelsidor på utländska och svenska tidningssajter, säger han i ett mejl till Resumé.

Expressen TV producerar nya DI TV som är en viktig satsning för de båda tidningarna under hösten. De driver även sajten Dina Pengar ihop.
– Det här är ju en trend nu: den franska affärstidningen Les Echos ska snart flytta ihop med kvällstidningen Le Parisien, de har samma ägare, och då ska de samarbeta mer om bland annat ekonomi-tv. Och i Spanien jobbar ju El Pais integrerat med både Cinco Días och Retina, så det är många mediehus som prövar nytt och det ska vi också göra med olika presentation och olika trafiklogik, säger Thomas Mattsson.

Någon motsvarande puff för Expressens material på DI.se finns inte i nuläget. 
– Just Expressen och Di är ju också en rätt okontroversiell konstellation, inte bara givet samarbetet om Di TV. Hasse Olsson som väl snarast skapade den moderna DI var nattchef på Expressen och Gunilla Herlitz, Di:s förra publisher, var nyhetschef och senare vd på Expressen. Håkan Matson och Hans Bolander som är Di-profiler nu kommer båda från Expressen, precis som Di Weekend-chefem Andreas Johansson, och hos mig kommer ju både nyhetschefen Fredrik Sjöshult och redaktionschefen Klas Granström från Di. Det finns många fler exempel bland reportrar och redaktörer, och det här underlättar förstås satsningen på Di TV som båda varumärkena står bakom.


Dela sidan: