Dela sidan:

I en dryg vecka har SVT:s nysatsning Morgonstudion rullat. Ett nyhetsfokuserat format, där sofforna och panelerna blivit utslängda till förmån för ett studiobaserat program med högt tempo. Kritikerna var snabba med att döma ut satsningen, som ifrågasattes redan när formatet presenterades i våras.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skrev på sin blogg i helgen att tempot och rörigheten som utmärker Morgonstudion och att de många skärmarna i fonden ger ett intryck av utveckling som kommer att få TV4 att se över sin studiomiljö. Chefredaktören passade även på att se över marknadsandelarna under de första dagarna

Måndag: SVT 35,1% och TV4 37,1%.
Tisdag: SVT 28,9% och TV4 37,8%.
Onsdag: SVT 29,3% och TV4 35,0%.
Torsdag: 27,9% och TV4 36,2%.

TV4 har alltså även inledningsvis behållit sin dominans över morgontittandet. Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle ger i sin syn på konkurrentens satsning inte alltför många hejarop. Utan att såga Morgonstudion tycker hon att formatet ligger mycket nära Aftonbladet TV (Programledaren Karin Magnusson värvades från Aftonbladet TV till SVT för att hjälpa till att bygga upp formatet).

Vad tycker du om det du har sett hittills?
– De håller i sitt format där mycket upprepas, tempot är högt, lite rörigt och mer interaktivt än Gomorron. Ett medvetet och begripligt val av SVT där strävan efter den mobila nyhetspositionen är tydlig. De väljer också fler ämnen nu riktade mot en yngre publik.

– Jag tror att Aftonbladet är mer stressade än vi på TV4 över det här. Varför ska jag titta på Aftonbladet TV när SVT gör samma sak fast med en mycket högre budget? Därtill kraftfull marknadsföring, samt en stark linjär kanal och en sajt med text och video att driva tittande igenom.

Thomas Mattsson imponerades av studion i ett blogginlägg för några dagar sedan och trodde att ni kanske skulle ta efter. Finns det någonting att låta sig inspireras av?
– Vi kommer inte att ta efter deras studio eller deras format. Det är bra att vi gör olika saker, och Nyhetsmorgon är ett stabilt och omtyckt program. Vi håller vår kurs.

– Med det sagt skruvar vi ju ständigt på formatet. Ser vi något som ser bra ut och kan passa hos oss så plockar vi upp det. Det är väl kanske det Thomas Mattsson syftar på också.

Hur viktig är tittarkampen mellan Morgonstudion och Nyhetsmorgon för TV4?
– Nyhetsmorgon har en mycket stor publik. På så vis är vi relevanta för människor och vi har också många användare och tittare som i sin tur kan göra oss bättre.

– Dessutom tjänar TV4 sina pengar helt för egen maskin. Utan tittare, inget att betala journalisternas löner med. Så tittarkampen har vi koll på, även om det inte hänger på enskilda program.

Hur viktigt är morgontittandet kommersiellt för TV4?
– Nyhetsmorgon startar tv-dygnet och är en motor för hela dygnet. Nyhetskonsumtion totalt sett står också för mellan 25-30 % av den totala titten i TV4Play, så den är viktig.


Dela sidan: