Dela sidan:

Den den reklamgranskande Facebookgruppen Annonsrådet riktar skarp kritik mot H&M:s val av modeller till en "plus size"-kollektion som används på klädjättens sajt.
– Modellerna på bilden är inte det minsta plus size, skriver Annonsrådet i ett Facebook-inlägg som i skrivande stund fått omkring hundra delningar.

Amanda Oxell, digital strateg på Maxus, är Annonsrådets grundare. Hon förtydligar kritiken.
– Det blir otroligt problematiskt när H&M använder modeller i "normal" storlek till en plåtning för en kollektion för stora storlekar. Det är sådana här dolda påtryckningar som bidrar till att välmående bland unga tjejer sjunker. Dessutom upprätthåller de ideal som leder till dålig självkänsla och spär på en ohälsosam kroppshets, säger hon till Resumé.

Om de använder modeller i vad hon uppfattar som kläder i storlek 40–42 inom kategorin plus size så har H&M därtill valt att frångå den måttskala som är standard inom EU.
– De sätter inte bara negativ press på unga tjejer och kvinnor, de flyttar gränsen för vad som faktiskt är att anse som plus size.

LÄS MER: Helgintervju: Amanda Oxell håller Facebook fritt från sexism

Men enligt H&M har Annonsrådet misstagit sig. 
– För sortimentet H&M+ jobbar vi med många olika modeller för att visa upp en variation och inspirera våra kunder till vårt senaste mode, nyligen har vi t.ex. arbetat med supermodellen Ashley Graham och den kampanjen var väldigt uppskattad av våra kunder. Alla de modeller vi anlitar befinner sig inom storleksspannet för konceptet, alltså storlek 44-58, även på bilderna som de syftar till, säger H&M:s kommunikationschef Johanna Dahl.

Slutligen kritiserar Amanda Oxell att företag som H&M överhuvudtaget använder begreppet "plus size".
– Kvinnor ska enligt normen vara smala och slanka. Men om de är stora så räcker det inte att lägga till ett extra X på lappen i nacken, utan man måste även lyfta upp de stora kläderna i en egen kollektion, som om det vore något onormalt.

Johanna Dahl igen:
– I dagsläget erbjuder vi H&M+-konceptet på damavdelningen då vi ser att det finns en efterfrågan på det. På herravdelningen erbjuder vi plagg upp till storlek XXL. Hur detta kommer att se ut i framtiden är för tidigt att svara på nu, men vi utvärderar löpande vårt sortiment som en del i att lyssna till våra kunders efterfrågan och vår målsättning är såklart att ha så nöjda kunder som möjligt.

Kommunikationschefen avstår att kommentera huruvida H&M upprätthåller ideal och bidrar till en ohälsosam kroppshets.


Dela sidan: