Dela sidan:

Facebookannonser såldes till rysk trollfabrik under USA-valet...
I våras utredde Facebook förekomsten av politiska annonser på plattformen. Nu avslöjas att utredarna har hittat 3 300 annonser för omkring 100 000 dollar med koppling till ett företag som av flera medier beskrivs som en "rysk trollfabrik", bland annat The Washington Post. Företaget Internet Research Agency har en historia av att nå ut med politisk propaganda åt högkvarteret i Kreml.

Omkring hälften av annonserna som dök upp sommaren 2015 ska också ha innehållit just politisk propaganda, i syfte att späda på politiskt laddade frågor. Till exempel budskap som rätten att inneha vapen, rädsla för invandrare och rättigheter för homosexuella. Såväl Donald Trump som Hyllary Clinton namnges i annonseringen. 

Uppgifterna har nu lämnats över till åklagaren Robert Muellers ryssutredning. DN:s USA-korrespondent Martin Gelin skriver följande i en analys: "Veckans avslöjande lär bli en del av den omfattande undersökning om Trumps ryska kopplingar som nu leds av åklagaren Robert Mueller." 

...Och trötta Facebook Stories kan lyftas av Instagram
Möjligheten att samla foton och videor som en sammanfattandelse blev en extrem flopp för Facebook. Men nu kan funktionen komma att få ett lyft av den desto mer framgångsrika föregångaren Instagram Stories. En betaversion som ger möjligheten att dela sina Instagram Stories hos ägaren Facebook har nu kablats ut, skriver The Verge

Lenovo installerade annonser på datorerna – får nu miljonböter
2014 och 2015 sålder den kinesiska datortillverkaren Lenovo produkter med den förinstallerade annonsmjukvaran Adware. Det innebar att användarna exponerades av annonser, men också utsattes för säkerhetsrisker. Nu rapporterar ZDNet att it-jätten döms till böter på omkring 28 miljoner kronor i USA, med tillägget att Lenovo tvingas be kunderna om lov innan de installerar Adware i fortsättningen. 

Amazon och Apple vill ha James Bond...
De två it-jättarna uppges enligt källor vara på jakt efter distributionsrättigheterna till James Bond-filmerna. Enligt The Hollywood Reporter konkurrerar de därmed med aktörer som Sony, Universal, Fox och Warner. Just nu innehar MGM rättigheterna, vilka bolaget har försökt sälja de senaste två åren. 

...Och Apple värvar tv-chefer
Sedan tidigare står det klart att Apple har köpt rättigheterna till Carpool Kareoke och satsar på egna reality-serier. Nu bygger företaget vidare på sin tv-satsningar, i form av fyra tunga tv-chefer. Enligt Variety är det Kim Rozenfeld, Max Aronson och Ali Woodriff som rekryteras från Sony Pictures Television och Rita Cooper Lee som har en bakgrund som marknadschef på WGN America.


Dela sidan: