Dela sidan:

Resumé rapporterade igår om kritiken mot H&M:s användning av så kallade plus size-modeller.
– Det blir otroligt problematiskt när H&M använder modeller i "normal" storlek till en plåtning för en kollektion för stora storlekar, sa Annonsrådets grundare Amanda Oxell till Resumé.

H&M ansåg att kritiken var grundlös.
– Alla de modeller vi anlitar befinner sig inom storleksspannet för konceptet, alltså storlek 44-58, även på bilderna som de syftar till, sa H&M:s kommunikationschef Johanna Dahl.

Men kritikerna blev inte nöjda med svaret. I går startade en uppmaning att bojkotta företaget och enligt Amanda Oxell har nu över 4000 personer anslutit sig i olika sociala kanaler. 
– Att H&M kallar modellerna på bilderna för "plus size", som för övrigt är ett onödigt begrepp i sig, är helt sjukt. De förmedlar kroppsideal till unga tjejer och vuxna kvinnor som vi inte kan stå bakom. Som är direkt skadliga. Att de står fast vid att de här kvinnorna är plus size trots kritikstormen från sina kunder betyder att de faktiskt tycker att en väldigt stor del av Sveriges kvinnor är plus size, säger hon.

Annonsrådet är en grupp på Facebook med närmare 10 000 medlemmar som syftar till att stävja sexistisk reklam i sociala medier. Amanda Oxell anser att begreppet "plus size" i sig skvallrar om skeva kvinnoideal.
– För att det inte behövs. Begreppet plus size finns inte på H&Ms herravdelning, där går storlekarna per automatik upp till XXL. Men när det kommer till damavdelningen så går storlekarna bara upp till storlek L, XL om man har tur. Och istället har man valt att lyfta fram och sätta en negativt klingande benämning på en kollektion. Som om det inte hade räckt med en storlek på lappen i nacken på plagget.


Dela sidan: