Dela sidan:

I dag stod det klart att Expressen TV tar plats i Com Hems utbud med start i september. Med en linjär tv-kanal hoppas Bella Levy på att den ökade distributionen ska öka kännedomen och ge en ökad möjlighet att visa upp samarbeten med CNN och Dagens Industri för marknaden.

Är det här delvis en effekt av att det är svårt att få upp tillräckligt med visningar på era befintliga plattformar?
– Nej, nej... tittningen på Expressen TV ökade med 78 procent förra året och hittills har den ökat med 44 procent under 2016. Vi har aldrig sett en sådan tillväxt tidigare och förra veckan var den bästa hittills. Vi ser nu också allt högre direkta och indirekta tv-intäkter, vilket förstås också är positivt när man satsar så, säger Bella Levy till Resumé.

Hur stor del av visningarna är autostarter?
– En ökande andel. Vårt mål är att precis som Facebook, Twitter och övriga stora videotjänster autostarta allt tv-innehåll. I samband med det utvecklar vi teknik och innehåll för att skapa både bästa användarupplevelsen och den mest effektiva annonsleveransen.

LÄS MER: Nu blir Expressen linjär-tv

Söker ni distribution på andra håll?
– Naturligtvis vill vi att så många som möjligt ska kunna se Expressen TV och snart också Di TV, som blir Sveriges enda ekonomi-tv-kanal och som produceras ihop med Dagens industri. Just nu finns vi på egna plattformar som Expressen.se och Di.se, Apple TV och Samsung smart-tv, på Com Hem och med nyhetsuppdateringar på Arlanda Express och landets nio största flygplatser. Men det är fler som hör av sig om att få distribuera, och vi vill ju vara den digitala nyhetsförmedlaren inom tv.

Jag har förstått att ni är betydligt fler (enligt uppgift uppemot 100 medarbetare) på Expressen TV i dag). Hur många är ni egentligen och vad ligger bakom dessa rekryteringar?
– Expressen TV är cirka 60 personer och sedan tillkommer bemanning via olika produktionsbolag och snart lanserar vi Di TV och där kan jag inte avslöja hur många vi är i dagsläget, då det är en pågående process. Samarbetet med Com Hem innebär inte att vi ökar våra resurser, det handlar om att få ut vår befintliga produktion på fler ställen, säger Bella Levy till Resumé och fortsätter.

– Tittandet och intäkterna ökar, och med dessa också organisationen för att producera kvalitetsnyhets-tv. Vi har en rad samarbeten med inte bara CNN och Di TV utan också med C More, Discovery och Viasport och även TV4. Vi vill gärna var en sorts hubb för nyhets-tv i Sverige.

Är Expressen på väg att bli ett tv-hus i första hand?
– Nej. Vi når cirka två och en halv miljon människor varje dag på Expressens alla plattformar och samtidigt som tv har rekordsiffror är den tryckta tidningen också marknadsledare gentemot Aftonbladet, så vi ser detta som en helhet och jobbar integrerat – inte minst med analysavdelningen.

Finns det en risk med att ni bygger på er en alltför stor kostnadsmassa?
– Nej. Vi överlevererar mot budgetar, både i form av tittande och intäkter, och har en mycket hård kostnadskontroll för att kunna investera i det som är viktigt: innehåll. Expressen har varit lönsam varje år sedan 2003 och det tänker vi fortsätta att vara.

 


Dela sidan: