Spotify ingår första partnerskapet inom tv
Spotify vill in och konkurrera på tv-marknaden och ger sig nu in i ett första partnerskap med amerikanska Hulu, som ses som en av Netflix främsta konkurrenter i USA. Spotify och Hulu kommer tillsammans att erbjuda sina tjänster i ett paket för amerikanska collegestudenter för cirka 40 kronor per månad. Det rapporter Reuters.

Mark Mulligan, vd för MIDia Research, säger att ”detta är för Spotify ett smart sätt att gå in på videomarknaden utan att ta sig vatten över huvudet”.

Spotify hade över 60 miljoner betalande abonnenter i juli månad. På videomarknaden konkurrerar man med bland andra Apple Music, som bland annat sänder James Cordens ”Carpool Karaoke”.

”Google har inga ryska annonser”
Washington Post avslöjade häromdagen att Facebook sålde ryska trollannonser under USA-valet. Försäljningen ska ha uppgått till ett värde av 100 000 dollar. Nu går Google ut i ett uttlande och säger att de inte kan hitta något som tyder på att de skulle gjort samma sak.
”Vi övervakar alltid missbruk eller överträdelser av våra riktlinjer”, skriver de för att markera.

Snapchat blir mer populärt för nyheter
67 procent av amerikanarna använder sociala medier för nyhetsbevakning, visar Pew Research nya undersökning. De sociala plattformarna som ökar för nyheter är bland andra Snapchat, Youtube och Twitter. Snapchat växte till exempel från 17 till 19 procent. Och hela 74 procent (59) säger att de tar emot nyheter på Twitter.

100 000 Millennium-böcker feltryckta
Journalisten och författaren David Lagercrantz nya Millennium-bok ”Mannen som sökte sin skugga” har fått ett omfattande feltryck på runt 100 000 böcker. Förlaget Norstedts har på bokryggen tryckt titeln ”Det som inte dödar oss”, vilket är namnet på Lagercrantz senaste bok. Enligt förlagschef Eva Gerdin kommer man inte att dra tillbaka upplagorna.

Disney dumpar Netflix..
När Disney startar sin egna streamingtjänst kommer de samtidigt ta bort Star Wars och Marcel-filmerna från Netflix. Det meddelade filmjätten under torsdagen. Nya tjänsten kommer gå live under 2019. Enligt Washington Post sänder detta en ”all in”-signal till industrin där många nu nog funderar på hur stora Disney’s streamingmål är.

..och NFL ger sig in på streamingmarknaden
Den amerikanska fotbollsligan NFL vill bli större i Europa och startar därför streamingservice. Det är en Netflix-liknande ”Game Pass” som lanserar på 61 europeiska marknader, skriver Digiday. Prenumeranter får för 183 dollar tillgång till shower, bakom kulisserna och själva matcherna.

Ikea samarbetar med teknikjättar
I en intervju med Computer Sweden säger möbelvaruhuset Ikea att de vill digitalisera hela sortimentet. Och det handlar inte om att sälja roliga prylar, utan om smart teknik, menar Björn Block, chef för Smarta hem på Ikea. Till exempel ska de se till att tekniken är kompatibel med de digitala assisterna som teknikjättarna utvecklat, såsom Amazons Alexa, Apple Home och Googles Assistant. Inom ett par veckor släpps bland annat smart belysning.