"Hack the World" är branschorganisationen Teknikföretagens initiativ för att förändra bilden av teknikbranschen. Ett led i initiativet är ett nära samarbete med flertalet influencers, däribland Therese Lindgren. Det är tredje gången branschorganisationen samarbetar med Lindgren men har i årets upplaga skruvat på formatet för att bredda satsningen. Totalt har samarbetet genererat i över två miljoner visningar på YouTube.

Under vinjetten "Hack the World Challenge" ska Lindgren med hjälp av en "Hack Box" fylld av teknik hitta lösningar på vardagsproblem. I det första avsnittet letar hon efter sätt att genom teknik underlätta perioder med intensiv mensvärk.

Satsningen startar parallellt med att Sveriges niondeklassare söker till gymnasiet.

– Skolverkets preliminära siffor tyder på att fler tjejer söker till Teknikprogrammet i år så vi tror oss redan kunna se en ”Therese-effekt”, säger Amelie von Zweigbergk, chef för industriell utveckling på Teknikföretagen. Men trots glädjande siffror finns det mer att göra. Dels när det gäller att stärka tjejers självförtroende inom tekniska ämnen, men också att få tekniska utbildningar att upplevas som mer attraktiva, breda och tillgängliga för alla, oavsett kön

Efter premiäravsnittet kommer Therese Lindgren att skicka vidare en utmaning till andra influencers som Amir Akrouti, Kimmy Power och Felicia Bergström där de får lösa problem i sin vardag.

 Jag har framförallt fått superfina reaktioner på ”Therese Testar Teknik” från mina tittare som hör av sig till mig och berättar att de fått upp ögonen för teknik och också en drös som berättar att de valt att söka tekniska utbildningar. Jag har också fått se filmer och videos ur klassrum där lärare använder videorna som utbildningsmaterial, vilket såklart är hur roligt som helst, säger Therese Lindgren.

För att få ytterligare spridning på initiativet vill Teknikföretagen att skolor och andra ungdomar ska dela med sig av sina egna tekniska lösningar på vardagsproblem via hashtagen #htwchallenge.

Kampanjen är framtagen av Volontaire.