Dela sidan:

Influencers of Sweden grundades för ett år sedan av Linda Hörnfeldt med syfte att städa upp i den unga branschen. Organisationen anordnar också "Stora Influencerpriset". Men nu går flera tunga aktörer på marknaden ut i ett gemensamt avståndstagande från den självutnämnda branschorganisationen.

Bakom uppropet står Splay, Bonnier Magazines and Brands, Tailsweep, Cube och United Influencers.
– Jag är övertygad om att Linda Hörnfeldt och Influencers of Sweden har goda intentioner, men vi har olika uppfattning om vad en branschorganisation är. I min värld bjuder en branschorganisation in de olika aktörerna till samtal och driver gemensamma frågor för branschen. Vi har inte fått någon inbjudan och jag får uppfattningen av att IoS bryr sig mer om att driva sin egna agenda än att agera som ett samlande branschorgan, säger Splays vd Vigor Sörman i en kommentar. 

Han får medhåll av Linda Palmgren på United Influencers:
– Vi ser att det har blivit mer problematiskt med tiden att utveckla och systematisera branschen tillsammans, när detta enskilda företag i flera forum presenteras som ett branschorgan och i med det skulle vara kollektivets röst. Enkelt uttryckt driver de ej en branschkonsensus utan representerar bara sig själv. Vilket kan vara gott nog, men viktigt att förtydliga att hon är en självutnämnd röst för kollektivet.

Aktörerna bakom uppropet ser dock positivt på de frågor som Influencers of Sweden driver i övrigt och ser också att det finns behov av en rådgivande instans för den influencer som saknar eget nätverk.

LÄS MER: Influencers of Sweden: "Kritiken är förvirrande"


Dela sidan: