Dela sidan:

Tidigare i dag gick flera influencernätverk ut i ett gemensamt upprop och tog avstånd från branschorganisationen Influencers of Sweden, vilket Resumé rapporterat om. Organisationens grundare och vd Linda Hörnfeldt slår nu tillbaka mot anklagelserna.
– De har missförstått oss. Vi är inte ett företag som driver en egen agenda utan vi är en förening som talar för våra medlemmar som är enskilda influencers. Vi har aldrig påstått att vi talar för alla, säger hon till Resumé.

Det öppna brevet från Splay, Bonnier Magazines and Brands, Tailsweep, Cube och United Influencers kom som en blixt från klar himmel, hävdar hon.
– Det kom som en total överraskning. Det här har inte framkommit när vi haft möten ihop tidigare. Jag är besviken över att det kommer ut den här vägen via media.

Influencers of Sweden startade för ett år sedan och har i dag omkring 1500 medlemmar.
– Jag är besviken över att de inte ser nyttan i att vi stärker enskilda influencers och hjäper dem att driva framgångsrika affärer. Jag tycker att deras kritik är förvirrande. Det framgår inte vad vi egentligen har gjort fel, säger Linda Hörnfeldt.

Men är det inte problematiskt att kalla sig branschorganisation utan att företräda alla?
– Jag ser det som att vi är fackförbundet och de är arbetsgivare. Ibland har vi gemensamma intressen och ibland skiljer de sig åt. Nätverken har inte alltid influencerns bästa i åtanke. Vår främsta uppgift är att representera våra medlemmar.


Dela sidan: