Dela sidan:

Det senaste året har flera dagstidningar, med Dagens Nyheter och SvD som kanske främsta exempel gått ut med att antalet digitala prenumeranter stiger stadigt. DN, som gjort en kraftig satsning på innehållet och tillkännagav att man planerar att skjuta till ytterligare miljoner till journalistiken inför valåret 2018, nådde 100 000 digitala premumeranter i somras. 

Nu står läsarna och användarna för 55 procent av morgonpressens intäkter, det visar ny statistik som TU tagit fram. Det var inte länge sedan som annonserna dominerande morgonpressens affär. Den allra största intäktsandel finns faktiskt inte hos DN och SvD utan bland de mindre titlarna med en upplaga under 15 000 exemplar.

I läsarandelen i TU:s mätning ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster. Men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar. Pappersprodukterna är alltjämt bärande. 37 procent de resterande intäkterna kom från annonser i den tryckta tidningen och endast 8 procent från annonser i morgontidningarnas digitala kanaler.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade läsarintäkterna med två procentenheter för morgonpressen.  41 procent av intäkterna kom under första halvåret i fjol från annonsering i de tryckta kanalerna och nästan 7 procent från annonsering i de digitala.

Det här är den tredje halvårsvisa mätningen över mediehusens intäkter som TU genomför. 

– Vi ser att läsarna blir viktigare och viktigare för morgonpressens intäkter. Men vi märker också av en stor spridning mellan tidningarna i varje mediekategori. Vissa titlar har gått fram kraftigt i läsarintäkter det senaste halvåret medan andra inte har samma utveckling, säger Tobias Lindberg chefsanalytiker på TU och fortsätter: 

– Det är just det senaste året som de digitala läsarintäkterna ökar och vi ser samma sak i Norge som också har en liknande mediemarknad. Det har gått ganska snabbt bara under det sista halvåret för vissa titlar.

Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU

 

Annonsintäkter tryckt tidning

Annonsintäkter digitala kanaler

Läsar- och användarintäkter

Landsortspress

37,4%

8,0%

54,6%

Storstadspress

36,0%

7,1%

56,9%

Morgonpress

37,1%

7,8%

55,1%


Dela sidan: