Sveavägen 68. Klassisk mark i svensk politik och det är härifrån som strateger och kommunikatörer ska hjälpa Socialdemokraterna att behålla regeringsmakten. Men partiet har kommunikativa utmaningar. Det parlamentariska läget har lett till att mediernas blickar i allt större utsträckning riktats mot det politiska spelet. Vem som regeringar med vem efter valet 2018 eller kanske tillochmed tidigare har intresserat mer än välfärdsreformer. Regeringspartierna har varit dåliga på att kommunicera sin politik och nu står Socialdemokraterna utan två kommunikativa nyckelpositioner: Valgeneral och kommunikationschef.

Nils Vikmåg utsågs till valgeneral i maj. Men när Emma Lennartsson fick gå efter it-skandalen ersatte han henne som statssekreterare hos Stefan Löfven. Posten som valgeneral är central, inte minst internt, och innehades under förra valrörelsen av Jan Larsson. Nu hoppas partiet på att tillsätta tjänsten så snart som möjligt.

Partiet jagar också kommunikationschef. Tidigare Prime-konsulten Lisa Hedin var kommunikationschef för partiet under knappt ett år innan hon tog över som kanslichef vid partihögkvarteret innan sommaren. Tillsvidare har opinionsanalytikern John Zanchi gått in som tillförordnad kommunikationschef medan rekryteringen av ersättare pågår.

– Det är inga oviktiga roller. Men arbetet pågår som vanligt och vi har en skicklig tillförordnad kommunikationschef i John Zanchi. Vad gäller valgeneral så hoppas vi att rekryteringen blir klar så fort som möjligt. Men det är en fråga för partiledningen eftersom det bestäms av partiet, säger Lisa Hedin till Resumé.

När har ni hittat er valgeneral?
– Det törs jag inte svara på

Ämbetet som valgeneral kan liknas vid en sorts kampanjledare och arbetsbeskrivningen innefattar alltifrån budgetansvar, till projektledning och organisation till strategi.

Hur ser du på att ni står utan valgeneral så tätt inpå valet?
– Både och skulle jag säga. Jag är glad att vi fått in Nils Vikmång i den rollen han befinner sig nu där han jobbar nära kansliet. Vi är också erfarna personer som driver det här arbetet vidare. Det har inte så stor betydelse som man kanske tror. Även om det vore bra om vi får en valgeneral på plats så snart som möjligt.

– Jag skulle inte säga att vi är stressade. Det här är en arbetsplats med mycket kompetens. Men det ska bli spännande att se vilka vi rekryterar.

Lisa Hedin arbetade för Socialdemokraterna i Stockholm under förra valrörelsen. Efter vad hon såg och hörde utifrån bedömer hon att Jan Larsson hade stor betydelse 2014.

– Min bild är att Janne var otroligt viktig, inte minst som inspiratör och ledare. Men det är framför allt när man kommer närmare valdagen som valgeneralsrollen blir riktigt betydelsefull. Det märkte man inte minst med Janne då.

Vi på Resumé har fått uppgifter att han skulle vara aktuell för valgeneralsjobbet den här gången också?
– Det är ingenting jag har hört om.

Vad blir den största kommunikativa utmaningen inför valet 2018?
– Jag tror att mycket handlar om att visa det goda exemplet, men också hålla i berättelsen vad vi vill göra framåt och vilket samhälle vi vill bygga.

För några år sedan lade Socialdemokraterna in "Framtidspartiet" som tagline under sin logotyp. En nyhet som föregicks av djupt internt arbete.

– Vi vill ju ses som ett parti för framtiden. Inte att parti som lever kvar i historien.

Är inte en stor utmaning också att kommunicera vilka vallöften ni har infriat. Det känns som att det varit svårt att kommunicera politiken under den gångna mandatperioden?
– Det är någonting vi jobbar hårt för och alltid försöker kommunicera genom att prata om hur regeringens politik får effekt genom att fler har ett arbete att gå till och att välfärden får mer resurser. Det pratar vi om exmepelvis vid resor eller besök på arbetsplatser. Det är ingen som kommer att skriva den berättelsen gratis. När man sitter i regeringsställning och det dagliga arbetet pågår kan det vara svårt att få ut det vi gör. Men vi kan bli bättre på att visa effekten av exempelvis vad välfärdsmiljarder skapar.