Dela sidan:

Digitalisering och ett högt produktionstempo gör att företag i allt högre grad behöver ta ägarskap över sin kommunikation, menar Magnus Engström och Anna Romson, grundare av Cogs Creative, som leder den nya kursen Kreativt ledarskap på Berghs.

”Vi märker att fler och fler flyttar in produktion och kommunikation i sina egna kanaler. Nya företag bygger ofta redan från början upp moderna marknadsavdelningar som fungerar som redaktioner. Därför behövs det fler och fler kreativa ledare som kan skapa trygghet och processer för att ta vara på den kreativitet som finns inom organisationen”, säger Anna Romson.

”Vi tror inte att vissa människor är kreatörer och andra inte. En ingenjör eller säljare kan vara lika kreativa som en art director men kanske inte har verktygen och självförtroendet för att våga gå vidare med sina idéer”, säger Magnus Engström.

De beskriver dagens arbetsmiljö som ”always on”. En marknadsavdelning kan inte längre lägga sex månader på ett koncept som sedan ska fungera till hundra procent. Istället måste man förhålla sig till en konstant utvecklingsfas där man ständigt ”prototypar”.

”Det gör att alla företag har nytta av en kreativ ledare som kan riva silos och tänka korsfunktionellt. Lyckas man använda sig av hela företagets kollektiva kreativitet så har man kommit en bra bit på vägen”, säger Anna Romson.

”Reklambyråerna håller på att förlora sitt monopol på kreativitet, samtidigt som kunderna känner att de både kan och måste ta över mer själva. Men något man kan lära sig av byråerna är att det behövs en bra process. Man kan inte bara sätta igång och jobba i blindo utan det behövs bra och tydliga briefer. Då slipper man tidsödande missförstånd”, säger Magnus Engström.

I kursen Kreativt ledarskap får deltagarna bland annat lära sig hur man skapar en inspirerande trygghet och utvecklar bra feedbackprocesser – samt hur man kan applicera ett coachande förhållningssätt i sitt ledarskap.

”Istället för att agera smakdomare, som säger vad som är rätt eller fel, bör man sikta på att hela tiden överföra sin kunskap och kompetens till medarbetarna. Samtidigt måste man lyssna på dem och drar nytta av deras specialkompetenser. På så sätt bygger man upp individernas trygghet och kreativa självförtroende, så att de lär sig att själva avgöra vad som är bra”, säger Anna Romson.

Kreativt Ledarskap
Kursen Kreativt Ledarskap vänder sig främst till dig som arbetar som kreatör och vill utveckla ett coachande ledarskap, och få ut mer av företagets interna potential. Du får bland annat kunskap i hur grupper och individer samverkar samt förståelse för hur systemteoretiska verktyg kan skapa mer rum för kreativitet.
Läs mer och anmäl dig här!



Dela sidan: