Dela sidan:

Annonsörer ilskna på Apple – gör cookie-uppror i öppet brev
I Apples nya operativsystem IOS 11 och Mac OS har webbläsaren Safari fått en ny funktion kallad "intelligent tracking prevention". Den sätter stora käppar i hjulet för annonsörerna, eftersom den begränsar deras möjligheter att följa användaren. Det har fått flera stora intresseorganisationer – Interactive Advertising Bureau, American Advertising Federation, the Association of National Advertisers, och 4A – att ilskna till och författa ett öppet brev till Apple där de uttrycker sin oro över den nya funktionen. I det öppna brevet skriver de bland annat att det kommer att sabotera hela den ekonomiska modell som internet bygger på. De oroar sig också över att funktionen kommer att skada både user experience och targeting, skriver Adweek.

Facebook i blåsväder – sålde annonser riktade till antisemiter ...
Nu har organisationen Pro Publica, som sysslar med grävande journalistik, avslöjat att Facebook sålt annonser riktade till personer som visat intresse för antisemitiska termer. Annonserna har bland annat kunnat riktas till personer som uppgett "judehatare" "hur man bränner judar" och "Därför förstörde judar världen" som intressen. Pro Publica avslöjade detta genom att själva rikta annonser till dessa intressen och har därigenom lyckats nå 2 300 personer. Dessutom godkände Facebook annonserna på bara 15 minuter. I efterhand har Facebook raderat de antisemitiska kategorierna och säger sig nu se över granskningsmöjligheterna när det gäller automatiskt genererade kategorier, enligt USA Today. Facebook har bloggat och gett sin förklaring av händelsen här.

... och till en rysk trollfabrik under amerikanska valet ...
Det var för en vecka sedan som Facebook själva meddelade att de sålt annonser för 100 000 dollar till en rysk trollfabrik under det amerikanska presidentvalet i fjol. Köparens syfte var att skapa politisk splittring under valet. Men enligt nya uppgifter till CNN har Facebook i själva verket inte kännedom om omfattningen av sålda annonser till pro-ryska grupper samtidigt som flera annonser fortfarande kan vara oupptäckta.

... vilket fått toppdemokrat att uppmana Facebook att vittna
Adam Schiff, den högst uppsatte demokraten i representanthusets underrättelsekommitté, menar att Facebook kan sitta på bevis om att Donald Trump skulle ha samarbetat med ryssar under valet. Kommittén ska ha ställt frågan till Facebook om den ryska finansieringen av falska annonser stämmer överens med Trump-kampanjens information om väljarna. Adam Schiff hoppas på att Facebook kan bringa klarhet i den frågan framöver.

Facebook samlar verktyg för krishantering
Vi fortsätter Facebook-svepet genom att meddela att Facebook nu utvecklar sin funktion "Safety Check" och släpper en hubb där de samlat en mängd verktyg för krishantering. Förutom själva Safety Check-verktyget innehåller den nya funktionen också bilder och videoklipp från relevanta händelser. Hubben skapades efter att Facebook analyserat hur användarna valde att använda det sociala mediet i samband med orkanen Harvey. Det skriver Mashable.

Ministern kommenterar fallet med sparkade SVT-chefen
Åsa Regnér, barn-, äldre- och jämställdhetsminister säger att fallet med den sparkade SVT-chefen gör henne "väldigt illa till mods". Det var i går som Expressen avslöjade att en SVT-chef försökt köpa sex av en minderårig flicka. Efter publiceringen fick chefen omedelbart sparken från public service-bolaget.
– Jag tycker det är avskyvärt om vuxna män kan tänka sig att utnyttja barn, säger Åsa Regnér till Expressen.
Hon välkomnar även den polisanmälan som gjorts mot sajten "sugar dating" som SVT-chefen använde för kontakt med den minderårige.

Breitbart och Fox vänder sig mot Trump
De vanligtvis så Donald Trump-vänliga medierna Breitbart och Fox har ilsknat till mot presidenten. Anledningen? Att Trump ätit middag med toppdemokrater och diskuterat gränssäkerheten mot Mexiko och unga migranters rätt att vara i landet. Breitbart rubriksatte genast händelsen med "AMNESTY DON", en hint till att presidenten tidigare låtit meddela att amnesti eller medborgarskap inte är ett alternativ. Enligt CNN har Breitbart blivit allt mer kritiskt inställd till presidenten sedan rådgivaren Steve Bannon fick lämna Vita Huset.

Varningen: Nordeas varumärke kan rasa
Nordeas planerade flytt av huvudkontoret till Finland kan kosta. Det menar kreditinstitutet Moody, vars analytiker konstaterar att varumärket i Sverige kan påverkas negativt av en flytt. Detta grundar de på att svenskar efter flytten inte kommer att uppfatta banken som lika svensk som innan. Det rapporterar Svenska Dagbladet.



Dela sidan: