Dela sidan:

Gula lastbilar står uppradade på parkeringen i Årsta industriområde. Tv-veteranen Patrick Svensk har ännu inte hunnit få någon passerbricka till kontorsingången utan tvingas under den låsta lunchtimmen ta sig in via lastplatserna på baksidan.

Innanför lagerlokalens tunna räfflade plåtväggar skönjas rader av hyllor fyllda med allehanda scenteknik. Föreställ dig Eurovision Song Contest med skiftande färger och rökmaskiner; Ljusriggar och högtalare fyller hela taket om vartannat. Stora pelare prydda med PA-system tornar på strategiskt utvalda platser. Bakom den enorma scenen flera jättelika bildskärmar. Bright Group påstår sig vara Nordens ledande leverantör av hela tekniska paketet när det kommer till den visuella och hörbara magin på avancerade tv-produktioner, festivaler och galor. Industriområdet i Årsta är en av verksamhetens många lager, där stora delar av all teknik förvaras.

Patrick Svensk har mångårig vana att anlita den sortens företag till sina tv-produktioner. Nu har han precis tillträtt som vd på den andra sidan.
– Jag har kämpat i tjugo år för att ta mig ur mediebranschen. Nu gör jag förvisso en viss glidning, men jag lyckas inte helt, skrockar han halvironiskt och visar in till Sverigechefens kontor, eftersom han själv ännu inte har något eget.

Glasögonen är fästa i den uppknäppta skjortan och ett par hörlurar hänger ut från fickan. Patrick Svensk gör stor sak av att han jobbar mobilt, alltid är på resande fot och faktiskt egentligen inte behöver något kontor. Med telefonsamtal på stående fot och en bunt post-it-lappar kommer han långt.

Vd-profilen är i första hand en affärsman, och hymlar varken med det eller vad som är hans uppgift som vd för ett riskkapitalägt bolag som Bright Group.
– Det här företaget ska säljas om några år, säger han och sträcker ut pekfingret framför näsan, smalnar av i blicken.

– Jag ser mållinjen där borta. Just nu tränar vi hårt för det kommande loppet, och det är bra för en gammal tävlingshäst som mig. Vi ska bygga upp företaget så högt som möjligt, för att göra en så värdefull exit det går. Det är ju det som ägarna önskar, och därmed min uppgift. Men det ska inte bli något luftslott, vi pratar om ett långsiktigt värde – annars kommer ingen vara intresserad av att köpa.

Redan som barn fick mediemannen lära sig att arbete, det är att sälja. Patrick Svensk växte upp i Stockholmsförorterna Barkarby, Jakobsberg och Spånga. Likt en parodi på könsstereotypers ytterligheter krängde pappa bilar och mamma bh:ar.
– De lärde mig att jobb betyder att man säljer. Jag har alltid betraktat mig som säljare, och gör det än i dag. Det har varit en självklarhet.

Han studerade ekonomi på Spånga gymnasium och var en hängiven tävlingsmänniska. Han beskriver sig som "en sopa på idrott". Men endorfinförlusten som de uteblivna idrottssuccéerna innebar, kompenserades lyckligtvis med framgångar inom sång och teater.
– Jag upptäckte att jag inte var helt sämst på det området. Kanske inte bäst heller. Men när vi hade startat en teaterförening så blev jag ordförande, och där kom jag verkligen till min rätta. Jag tänkte att jag kanske borde bli chef i underhållningsbranschen.

Patrick Svensk nästan genomgående bagatelliserar sin karriär och sina karriärval. Det heter att han "halkade in på Handels", att utbildningen bara var "ett medel på vägen". Han har heller inte gjort någon "jävla karriärresa", inte haft någon plan och aldrig varit "karriärkillen".
– Jag minns när jag träffade gamla kursare från Handels i början av arbetslivet. Frågan "hur går det då?" var en tydlig vattendelare. Vissa svarade hur det går för deras karriär, andra hur det går med firman eller avdelningen. Jag hör till den andra kategorin. Mitt fokus har alltid varit uppgiften, aldrig karriären.

– Men fan, sen kommer säkert kollegor och kompisar skratta högt när de läser det här, och säga att jag är streber och karriärist.

Ja, du har ju på många sätt varit en extrem karriärist, blev till exempel tillförordnad vd på TV3 1994, redan som 28-åring.
– Ja, och parallellt även vd för Kinnevik Media International [senare MTG International, reds anm]. Det får man tillstå, att det var tidigt. Men det var en bransch med snabb ruljangs. Det rök många pinnar, som behövde täckas upp. Och sedan blev det som det blev. Mycket har varit slump. Sen är det så att alla andra på Handels ville bli konsulter på Boston Consulting Group och McKinsey eller bankers på Goldman Sachs i London. Ingen jävel kände till Kinnevik då, det var inte på några vis hett. Jag tog bara det första bästa jag sökte.

En karriärresa har det trots allt blivit. Efter Kinnevik blev han vd för Kanal 5, sedan Sky Ventures och därefter Zodiak (som till exempel gjorde de svenska Millenium-filmerna).
– Jag har alltid varit så fokuserad på det jag gör för stunden, så jag har nästan aldrig gått direkt från ett jobb till ett annat. Det är samma sak där – jag gör inte karriär och bryr mig inte om nästa steg, jag gör uppdrag. När det har uppstått en lucka har jag sökt upp en ägare och presenterat en idé för vad jag skulle kunna göra med bolaget. Då har jag skapat en möjlighet. Det har också hänt att människor jag stött på utmed vägen hör av sig. Som TV3-grundaren Jan Steinmann som jag jobbade med på TV3, han ringde när han höll på att bygga upp SBS i Norden och frågade om jag ville ta över det som sedan blev Kanal 5. Ungefär så har det mesta gått till.

2011 var Patrick Svensk tillbaka där arbetslivet en dag hade börjat på allvar. MTG hade genomgått en enorm förändringsresa, från lanseringen av den lilla kommersiella SVT-utmanaren TV3 i slutet av 80-talet till att etableras som en av Nordens största medieföretag, med TV3, Viasat och TV6 i första rummet. Också Patrick Svensk hade förändrats, från purfärsk trainee till en vd lika självklar vid ett mediebolags roder som en kapten på sin egen båt.

Men på denna andra runda på MTG gjorde han ett ödesdigert misstag. Han underlät sig att ta titeln vice vd. Det skulle komma att leda till att han för andra gången i karriären fick sparken.

När den kyliga stämningen uppstod på MTG våren 2014 kände han genast på sig vad som var på gång.
– Det uppstod något av ett lugn före stormen. Det blev tyst de två sista dagarna och sedan blev jag kallad till ett möte som verkade lite misstänkt. Men jag var inte helt oförberedd, utan förstod vad det gällde. Det var precis som när jag fick sparken från Kanal 5 hösten 1999. Och på samma sätt som den gången så hade mötet på MTG föregåtts av flera månader av dialoger om övergripande meningsskiljaktigheter. Jag kände igen mönstret.

Det var helt enkelt så att han och koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann kommit ihop sig "så inåt helvete" om Patrick Svensks koncerndel MTG Studios och Nice Entertainment.
– Vi var verkligen oense om min divisions strategi, om ett antal frågor som jag inte kommer att gå in på nu. Stämningen var infekterad och det blev till slut omöjligt att jobba ihop. Det är så det funkar när man får sparken: Allt utmynnar i att ägarna märker att man inte viker ner sig. Då går det inte längre, och det är trots allt ägarna som bestämmer. Jag tycker fortfarande att jag hade rätt, och hade han inte sparkat mig så hade jag nog sagt upp mig. Men det är inga hard feelings. Jag gillar Jørgen och jag tycker att han har gjort ett riktigt bra jobb med MTG överlag, framför allt sedan jag slutade.


Jørgen Madsen Lindeman. Foto: Pressbild/MTG

Patrick Svensk märkte tidigt i sitt liv att han passar på toppen av berget. Men det var i samband med händelserna på MTG som polletten verkligen föll ner: Han ska vara nummer ett.
– Det var fel av mig att gå tillbaka till MTG, i den rollen. Jag hade varit högste chef i många år och nästan alltid rapporterat till styrelser, men nu skulle jag plötsligt vara divisionschef och rapportera till en koncernchef. Min stora lärdom i det här fallet är att jag ska vara chefen, alternativt rådgivare. Det är nog den rollen som passar mig bäst. Det är en god insikt som sparar både mig själv och ägarna såväl tid som pengar.

På Bright Group, där han anställdes efter några år som medlem i bolagets styrelse, har han den roll som klär honom bäst.
– Jag tycker att de stora förändringarna är det roliga, alltså när man ser saker hända. Jag har nog alltid varit tydlig med det och det tror jag att ägarna har sett. Jag tröttnar på detaljer. Istället målar jag den stora tavlan med starka färger och jättestora penseldrag. Någon annan får sätta ljus och installera ram, se till att den skiner. Det jobbet är lika viktigt som det första, men det är inget för mig. Men sen, när allt är på plats och allt går bra, precis då ska jag lämna, för annars går det nog åt helvete, säger Patrick Svensk och avslutar:

– Så är det med en tävlingsmänniska. Har man vunnit alla majors så vad fan finns då kvar att vinna? Då kanske det är bättre att lämna över till någon som är hungrig och passar bättre, i den fasen som bolaget är i då.

 

Patrick Svensk 5 karriärtips

  1. Var noga med att välja rätt chef, särskilt din första.
  2. "When in doubt – don't!"
  3. Se dig själv som säljare, inte marknadsförare. Säljare behövs i alla konjunkturer.
  4. Gör ett bra jobb istället för att tänka på nästa jobb. Det ena ger det andra.
  5. Var inte naiv men lagom cynisk. Förstå politik men undvik i möjligaste mån.

Fakta / Om Patrick Svensk

Ålder: 51 år.
Bor: Bromma.
Uppvuxen: Hässelby, Barkarby, Spånga, Jakobsberg. (Mellanspel i Luleå i ung ålder).
Familj: Sambo och två döttrar.
Tjänar: "Ägarna" – men även 931 300 kronor (2016).
Karriär i korthet: Trainee och chef inom TV3/MTG, sedan vd för bland annat Hallstedt & Hvid, Kanal 5, Sky Venturs, Zodiak Entertainment, Nice Entertainment, Bright Group.
Utbildning: Civilekonom Handels i Stockholm.
Medievanor: "Cirka fyra dagstidningar digitalt, P1 linjärt, tre–fyra fotbollsmatcher per vecka och två–tre strömmade serier parallellt".
I lurarna: The Daily, EFN Londonpodden och Spotify-spellistor inom svensk, amerikansk och fransk R&B och hiphop.
Lästips: Stephen Kings "Att Skriva", "Sockerbomben 2.0" och allt av Jo Nesbö.
Rekommenderar: "Unna dig besök på Michelinkrogar, det är värt det."



Dela sidan: