Dela sidan:

I början av juni sjösatte Swedbank tävlingen "Rivstart", vilket Resumé rapporterade om. En namnkunnig jury med bland annat Jan Eliasson, Johan Rockström och Arash "Ash" Pournouri skulle hitta nya entreprenörer som både har en stark affärsidé och viljan att förbättra samhället. I prispotten låg 250 000 kronor och ett skräddarsytt upplägg för att utveckla och genomföra idén.

I fredags korades tio vinnande företag vars affärsidéer föll juryn i smaken. Sammanlagt fick Swedbank in 4300 bidrag. 
– Vi hade satt upp ett mål om att få in 500 bidrag, vilket kändes väldigt ambitiöst. Totalt fick vi in hela 4321 bidrag. Det var en utmaning att hantera, men fantastiskt att så många människor vill skapa något positivt, säger Johan Bryngelson, marknadschef på Swedbank.

Han menar att tävlingen har gett banken en positiv boost i de interna mätningarna.
– Preferensen för oss som företagsbank har ökat markant. Vi ser också att kampanjen ökade gillandet och förtroendet för oss, vilket vi jobbat hårt med sedan finanskrisen. Vi jobbar med satsningar som står nära oss, och det här var klockrent, säger Johan Bryngelson.

Utöver en bred kampanj som Forsman & Bodenfors låg bakom arbetade Swedbank med olika intressegrupper för att sprida kännedomen om tävlingen.
– Vi ville inte att det skulle bli en tävling för inbördes beundran. Det ska vara folkligt. Vi kommunicerade brett i alla kanaler, samtidigt som vi jobbade hårt med olika universitet och intresseorganisationer för att locka fler ansökningar. Det var ett slags influencertänk som gav extra skjuts, säger Johan Eriksson, externkommunikationschef.

Hur viktigt var själva tävlingsmomentet?
– Prispengarna lockade säkert många. Men det handlade också mycket om nätverket, att få pitcha för en namnkunnig jury och få skräddarsydd hjälp för att ta sig vidare, säger Johan Bryngelson.

Hur ser ni på risken att det uppfattas som "green washing" från er sida?
– Nej, det är det inte. Vi har som ledord att vara öppna, enkla och omtänksamma. Hållbarhet ligger i kärnan av allt vi på Swedbank gör. Det här är ett sätt att skapa framtidens företag, säger Johan Eriksson.

Här är de 10 vinnarna:

Worldish AB
Epishine AB
Swedish Hydro Solutions AB
NWE AB
HealthAlgae Sweden AB
GLOBHE DRONES AB
SÅNI Innovation AB
Cellevate AB
FlyPulse AB
POOW Applications AB



Dela sidan: