Dela sidan:

"Den organiska räckvidden är död – först på Facebook och nu på Instagram". Gnället från influencers, företag och "sociala medier-experter" har varit stort den senaste tiden. Personerna som gjorde karriär på organisk räckvidd under Facebooks och Instagrams stora tillväxtår verkar vara oförstående till vad som har hänt.

Men det går att hitta ett mönster i gnället: Det kommer från aktörer som har blandat ihop traditionell marknadsföring och sociala medier.

LÄS MER: Influencernätverkens ohållbara affär

Traditionell marknadsföring handlar om att nå ut med sitt budskap till så många som möjligt i målgruppen till så liten kostnad som möjligt. Sociala medier handlar om att skapa värde för användaren.

Jag har träffat så många företag som sitter och jämför ören på vad de betalar för en visning i en tv-reklam med vad de betalar för en visning på Facebook. Och det är ett gigantiskt tankefel.

LÄS MER: Instageddon – back to basics

Visst, det är okej att arbeta på det viset. Men då måste man förstå att man använder sociala medier för att nå ut med traditionell marknadsföring. Och det är oftast dåligt för varumärket. Ditt innehåll blir inte bättre av att du pumpar in mer pengar för att sprida det i sociala medier till fler personer som, bokstavligen, inte gillar det.

De aktörer som förstår att sociala medier handlar om att skapa värde för användaren kommer att gå vinnande ur den här striden. För den organiska räckvidden är inte död – den är din enda utväg. Konkurrensen om utrymmet i flödet har ökat och kommer att fortsätta öka. Men sociala medier handlar om att skapa värde för användaren. Människor ska hjälpas åt och frivilligt välja att bära ditt budskap vidare tillsammans.

Hittills har Instagram och Facebook varit en stor fest dit alla var bjudna. Nu ställs det för första gången riktiga krav på influencers och företag. Den som gör bäst innehåll vinner och får organisk räckvidd. De som klagar på de sociala plattformarna och betalar för räckvidd hamnar i ett läge där de tvingas använda sociala medier för att nå ut med traditionell marknadsföring. Det blir deras död.

Erik Carlsson
Sociala medier-chef på Aftonbladet


Dela sidan: