Dialogen mellan svenska Patent- och regestreringsverket (PRV) och EU:s varumärkesmyndighet i spanska Alicante kring den nya förordningen har pågått sedan 2013 och intensifierats på senare tid. Det handlar om att hitta en nya standard för de olika kategorierna nu när flera dimensioner av ditt varumärke kan skyddas.

– Den största förändringen är att ett varumärke inte längre behöver återges grafiskt, såsom en logotyp i tryck. Regelverket blir helt enkelt bättre anpassat till en digital värd där och det blir lättare för företag att ansöka om ett varumärke i form av en kort filmsekvens, ett hologram eller ett ljud, säger Magnus Ahlgren juristchef på PRV till Resumé. 

Magnus Ahlgren ser ett möjligt scenarie att ett varumärke nu registrerar flera aspekter av den grafiska logotypen. I övrigt är han och kollegorna på PRV förväntansfulla inför helgen. Även om han tycker att det varit ganska tyst i fackpressen med tanke på vilken inverkan förändringen kan få på vissa företag.

– Vi är jättespända och tror att det kommer att vara en hel del att ta itu med på måndag.

– Svenska varumärkesinnehavare kan vända sig till vår kundsupport om de vill ha information om vad som gäller. I en intrångssituation kan man behöva vända sig till ett ombud som har möjlighet att företräda innehavaren i förhållande till en motpart.

Vilka branscher tror du kommer att vara mest rörliga i frukterna av denna förändring?
– Utan att nämna några företagsnamn så har en bransch som telekom kommit ganska långt beträffande digitala logotyper.

Magnus Ahlgren tror att den största utmaningen för många företag framöver är att den nationella lagstiftningen släpar efter och att EU ligger före flera andra regioner på när det kommer till varumärkesskyddet.

– Under en lång tid kommer nog företag som jobbar i en global kontext att ha olika varumärkesstrategier för olika marknader. F

FAKTA
Den nya förordningen gäller EU-varumärken, och ansökningar skickas till den europeiska immaterialrättsmyndigheten EUIPO. Ett EU-varumärke gäller i EU:s alla medlemsländer. Motsvarande ändringar i den svenska varumärkeslagen börjar gälla den 1 januari 2019, och den som vill ansöka om ett svenskt varumärke kan då skicka sin ansökan till PRV.