Dela sidan:

"Men du svarade ju inte på frågan, är ni mutade av kommunen?"
Det är dags för publikens frågor vid den öppna föreläsningen om pressetik på Örebro Universitet. Torbjörn Carlsson, chefredaktör för den nystartade sajten Siljan News förklarar tålmodigt hur man jobbar med sponsrade inlägg och hur viktigt det är med transparens, att läsarna aldrig ska behöva tvivla på om en text har redaktionen eller en annonsör som avsändare. Mannen på tredje bänkraden som ställde frågan ser någorlunda övertygad ut. Sedan är det Ekochefen Olle Zachrissons tur att ödmjukt och eftertänksamt försöka förklara hur det kunde bli så fel med den där beskrivningen på Twitter av den tilltänkta moderatledaren Ulf Kristerssons CV.

Snabbt klipp tillbaka till någon av alla mediedebatter under Almedalsveckan, eller på MEG i Göteborg nu i veckan. Ämnet är detsamma men publiken består till stora delar av sådana som jag själv. Mediapersoner med ett särskilt engagemang i frågor som rör mediernas roll i en fungerande demokrati. Alla är rörande överens om hur viktig den medieetiska diskussionen är. Vi nickar instämmande när någon förklarar hur oroande det är att stora delar av befolkningen inte verkar ha klart för sig skillnaden mellan journalistik som vilar på pressetiska grunder och opinionsyttringar förklädda till nyhetsjournalistik.

I veckan bytte sajten avpixlat namn till Samhällsnytt. Enligt programförklaringen ska sajten syssla med "allmän nyhetsjournalistik". Den främlingsfientliga grundsynen verkar dock av allt att döma vara densamma som tidigare.

Pressetiken är medieföretagens största ekonomiska tillgång slår Tommy Borglund, doktor i företagsetik vid Handelshögskolan och medförfattare till boken Medierna och Etiken, fast. Den rimliga följdfrågan är "hur bra är vi på att förvalta den tillgången?". Ganska dåliga måste vi nog medge. Det kan låta som en paradox men samma företag som är experter på att kommunicera journalistiskt är inte lika bra på att ta tillvara och utveckla sina varumärken.

Tack och lov finns det andra som hjälper till. Thomas Nygren är lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet och har dragit igång ett projekt som heter Nyhetsvärderaren och går ut på att 12 000 högstadie- och gymnasieelever ska arbeta med källkritik och lära sig avslöja falska nyheter.

Pressetiken är inte längre någon påtvingad återhållsamhet, det är inte heller bara en tjusig fernissa som man kan kosta på sig i goda tider. Etiken är en grundläggande del av själva affärsmodellen för seriösa medier och det är hög tid att vi börjar profitera på den.

Martin Ahlquist
Politikchef på Expressen


Dela sidan: